Jak i na czym zarabia Polski influencer w Internecie?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób influencerzy naprawdę zarabiają pieniądze i jakie są ich źródła dochodów, to z pewnością ten artykuł jest dla Ciebie! Dowiesz się bowiem wiele szczegółów na temat sposobów generowania zysków oraz w niektórych przypadkach poznasz średnie zarobki influencera z przedstawionego sposobu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób influencerzy w Polsce zarabiają pieniądze i jakie są ich źródła dochodów, to z pewnością ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się szczegółów na temat sposobów generowania zysków oraz w niektórych przypadkach poznasz średnie zarobki influencera.

Jak zarabia Influencer? Głównym źródłem dochodów wszystkich influencerów jest współpraca reklamowa z wybranymi markami. Dodatkowo twórcy najczęściej wykorzystują takie źródła jak marketing affiliacyjny, posty sponsorowane, sprzedają kursy i szkolenia, tworzą własne produkty (w tym książki i marki odzieżowe), pobierają opłaty za podcasty oraz korzystają ze wsparcia typu Patronite.

Od kilku lat w Polsce zanika mylne przekonanie, że bycie influencerem to zabawa, która nie ma nic wspólnego z pracą i zarabianiem pieniędzy. Z roku na rok pojawia się coraz więcej osób chcących rozpocząć swoją przygodę dążenia do bycia rozpoznawalnymi w sieci. Niektórzy z nich robią to w celach czysto rozrywkowych, jednak są i tacy, którzy widzą w tym sposób na utrzymanie. Dla wielu ze znanych polskich gwiazd Internetu ich działanie w sieci stało się pełnoprawną pracą, która jest głównym sposobem utrzymania i zarobków. Niektórzy z nich opierają swój dochód jedynie na programach partnerskich. Ci jednak, którzy zdecydowali się rozgałęzić swoje źródła i sposoby dochodu często zarabiają dużo więcej.

Należy jednak pamiętać, że polskie gwiazdy Internetu nie dzielą się dokładnymi statystykami na temat swojego dochodu, gdyż może wiązać ich tajemnica handlowa lub po prostu ze względów bezpieczeństwa.

Ile kosztuje rynek influencerów na świecie - statystyki
Wartość rynku marketingu influencerów na świecie w miliardach dolarów | Źródło: Statista.com

Sponsoring i zarabianie na współpracy z markami

Jest to jeden z najbardziej znanych i wykorzystywanych przez polskich influencerów sposobów zarobku w sieci. Wciąż rosnące zainteresowanie polskimi influencerami sprawia, że wiele marek decyduje się zawrzeć z nimi kontrakt.

Najczęstszym sposobem realizacji zawartej umowy jest pojawiający się na stronie danego influencera post, który reklamuje markę, bądź dany produkt. 

Najczęstszym miejscem stosowania tej praktyki jest Instagram, gdzie jak wiadomo zdjęcia są tematem głównym.

Według przedstawionych przez eksperta do spraw marketingu internetowego Jacka Gadzinowskiego, polski influencer może za post sponsorowany zarobić nawet 100 tys. złotych. Stawki oczywiście zależne są od wielu czynników takich jak zasięgi twórcy oraz rodzaj sponsorowanego produktu. Ważne jest także, czy reklamowana marka zażyczy sobie post pod postacią zdjęcia, czy może filmiku. Częstym zabiegiem, poza oznaczeniem marki jest również zareklamowanie konkursu, w którym nagrodą jest prezentowana rzecz lub usługa.

Posty sponsorowane i kampanie marek

W tych przypadkach marki proszą influencera o bezpośrednie promowanie ich produktu w zamian za odpowiednią gratyfikację. Inaczej jest w przypadku branży turystycznej, gdzie firmy zapraszają influencerów do promowania swojej placówki i pokrywają koszty podróży oraz dodatkowo płacą za ustaloną ilość działań promocyjnych. W obu przypadkach przedmiotem zlecenia mogą być wpisy na blogu, filmy wideo i wpisy w mediach społecznościowych, które prezentują produkt lub miejsce docelowe.

Podczas gdy gwiazdy mogą zarobić nawet 100 000 zł lub więcej za jeden post sponsorowany, takich kwot nie osiąga większość influencerów zajmujących się podróżami i stylem życia. Wielu z nich może jednak zarobić od kilkuset do kilku tysięcy złowych za każdą kampanię, w zależności od swojej niszy, zasięgu oraz produktu lub usługi.

Dostępne platformy:

  • Instaram
  • TikTok
  • Facebook
  • YouTube
  • Snapchat
  • Twitch
  • Musical.ly
  • Live.me
  • Blogi

Marketing afiliacyjny

Inną formą zarobku influencera, która również polega na współpracy marka-twórca jest marketing afiliacyjny. Sam sposób zarobku jest bardzo prosty w swym działaniu, jednak wymaga nabycia wiedzy i doświadczenia. W swoim założeniu polega to na udostępnianiu i zachęcaniu swoich odbiorców do robienia zakupów poprzez udostępniony link. Za każdy zakupiony przez link przedmiot, pewien procent ceny trafia do portfela twórcy. Tak jak w przypadku produktów sponsorowanych, tak i tu zarabiana kwota zależy głownie od osiąganych zasięgów. Im więcej obserwatorów, tym więcej potencjalnych klientów, dlatego nie można konkretnie określić tu średniej zarobku.

Najczęściej influencer otrzymuje od 5% do 30% wartości sprzedaży, dlatego ciężko określić średnią zarobku z tego sposobu. 

Wiadomo jednak, że często jest to jeden z pierwszych praktykowanych przez nowych influencerów sposobów. Dzięki swej prostocie przyciąga on wielu twórców, którzy chcą mieć łatwe i pasywne źródło dochodu. Poza zadowolonymi z dochodu influencerami są marki, które te produkty sprzedają. Tak jak dla twórców, dla nich również jest to łatwy sposób na reklamę, gdyż to oni ustalają oprocentowanie przekazywane influencerowi. Jednocześnie firmy są bezpieczne od strat, gdyż w przypadku kiedy żaden odbiorca nie skorzysta z linku od danego twórcy, nie muszą oni nic płacić.


Czy wiesz, że już teraz możesz…?

Inwestować
w Akcje
(pełna lista)

Inwestować
w Waluty
(pełna lista)

Inwestować
w ETF-y
(pełna lista)

Kopiować
Innych
(pełna lista)

Ostrzeżenie o ryzyku: {etoroCFDrisk}% rachunków inwestorów detalicznych traci pieniądze podczas handlu kontraktami CFD z tym dostawcą. Zastanów się, czy możesz sobie pozwolić na podjęcie wysokiego ryzyka utraty pieniędzy. Twój kapitał jest obciążony ryzykiem. Obowiązują także inne opłaty. Szczegółowe informacje znajdziesz na etoro.com/trading/fees.


Kursy

Płatne kursy są częstym sposobem dodatkowego dorobku dla twórcy z doświadczeniem. Najczęściej są to usługi, które oferują influencerzy znający się na danym temacie.

Takie kursy często kosztują od 100 złotych w górę od osoby i są prowadzone w sposób zdalny.

Oczywiście zarobek z kursów ustosunkowany jest od wielu czynników. Najważniejszym jest oczywiście liczba odbiorców, do których trafi kurs i którzy będą zainteresowani wydaniem na niego swoich pieniędzy. Kolejnym czynnikiem jest nisza, pod którą kurs jest tworzony, np. fotografia, albo zarabianie na giełdzie.

Najlepszym przykładem sprzedaży kursów w Internecie mogą być te oferowane przez influencera Karola „Friza” Wiśniewskiego. W swoim kursie za 999zł oferuje filmy na temat tworzenia materiałów na platformę YouTube. Jego kursy przyciągnęły uwagę wielu internautów, ponieważ była to pierwsza taka sytuacja w historii polskiego Internetu, kiedy twórca będący u szczytu popularności oferuje naukę na temat tworzenia filmików. Najczęściej robili to przeważnie twórcy, którzy mieli już dawno za sobą swe lata świetności, a kurs miał być łatwym sposobem na zarobek.

Płatne subskrybcje

Subskrypcje zazwyczaj dają użytkownikowi dostęp do dodatkowych treści, które nie są dostępne za darmo. Jest to podejście typu „paywall”, gdzie usługi i materiały „premium” są ukryte, chyba że się zapiszesz i uiścisz opłatę. Do wspierania płatności i udostępniania treści twórcom często wykorzystywany jest system taki jak Patreon.

Jeśli influencerzy mają specyficzne doświadczenie w jakimś jednym temacie – jak te przykłady zarabianie w Internecie, praca jako hostessa, a nawet jako przewodnik turystyczny – dobrze reklamowany ebook może przynieść znaczny dochód.

Znaczną rolę odgrywa tu, podobnie jak w przypadku większości opcji generujących dochód, zasięg influencera i jego zdolność do sprzedaży swoich produktów. Dodatkowo czynnikiem jest również jakość treści, która pozostaje płatna.

Książki i e-booki

Poza kursami internetowymi, znanym sposobem na zarobek jest napisanie i sprzedaż własnej książki czy e-booka. Sposób z pisaniem papierowej książki znany jest głównie od rozpoznawalnych twórców. W zależności od influencera może to być książka autobioogaficzna, poradnikowa czy też zupełnie nie związana z jego życiem i działalnością w internecie. Częściej jednak można spotkać się z książkami w formie elektronicznej, czyli tzw. e-bookami. Są one częściej wybieraną formą, ponieważ z ich rozpowszechnieniem wiążą się znacznie mniejsze koszty.

Przykładem takiego działania może być Angelika Mucha (influencerka instagramowa o nicku littlemooonster96 ). Napisała ona książkę o Justinie Bieberze.

Zarobek z e-booka czy książki zależy także od wielu czynników. Najważniejszym, tak jak i w przypadku kursów jest to liczba internautów, do których dotrze informacja o produkcie. Im więcej tym lepiej, ale oczywiście nie znaczy to, że książka łatwo się sprzeda. Drugim istotnym czynnikiem, czy twórca zarobi czy nie jest podejmowana tematyka.

Jeżeli autor jest znanym twórcą prowadzącym profil o tematyce lifestylowej, to na pewno znajdzie się wiele osób chętnych zakupu książki dotyczącej tej dziedziny. Ostatecznym czynnikiem, czy influencer zyska czy straci są jego umiejętności pisarskie. Jak wiadomo nie każdy rodzi się pisarzem i nie każdy umie pisać w sposób ciekawy, dlatego głównie od tego zależy, czy książka stanie się bestsellerem.

Wsparcie na kanale YouTube i zarabianie na donejtach

Chociaż są to dwa, podobne do siebie sposoby zysku, to jednak trochę się od siebie różnią. Po pierwsze należy wyjaśnić co jest czym. Wsparcie na YouTube to system zarobkowy dla twórcy z oddaną widownią. Polega on na comiesięcznej kwocie, płaconej przez obserwatora dla influencera, w zamian za ekskluzywne treści oraz przedpremierowe filmiki. Donejt natomiast polega na pojedynczej wpłacie na konto twórcy.

Platformą do donejtów może być np. Twitch.

Jak influencerzy zarabiaja na twitch
Streaming live przez influencerów z Twitch
Donejty są najczęściej wykorzystywane przez obserwatorów podczas live'ów do wyróżnienia swojej wiadomości za drobną opłatą, np. 5zł, chociaż stawki są zależne od osoby przekazującej dotację.

O ile zarobek ze wsparcia jest zwykle stały i zależy od liczby osób z niego korzystających i ceny, tak kwota i ilość donejtów jest bardzo różna. Czynnikami wpływającymi na przypływ pieniędzy w dotacjach są nie tylko pieniądze osób oglądających, które są w stanie przeznaczyć na wyróżnienie swojej wiadomości, ale także frekwencja prowadzonych live’ów przez twórcę. Rekordowe dotacje przelane podczas stream’ów polskich gwiazd internetu sięgają kwot nawet kilku tysięcy złotych. należy jednak pamiętać, że są to wyjątki, a najczęściej jest to kwota utrzymująca około od 3 do 15 złotych.

Dostępne platformy:

  • YouTube Live
  • Twitch
  • Live.me
  • Live.ly
  • Musical.ly
  • Blogi
  • Patronite

Patronite

To bezpośrednia forma wsparcia społeczności. Patronite jest samodzielną platformą, która pozwala fanom wspierać swoich ulubionych twórców poprzez regularne datki. Coś jak abonament dla twórcy, zamiast jednej konkretnej usługi.

Zamiast tego, Patronite jest ciągły i podkreśla ciągłe wsparcie dla artystycznych przedsięwzięć twórców.

Podcasterzy, artyści, filmowcy, muzycy i inni używają Patronite jako główne, a może nawet podstawowe źródło dochodu dla swojej pracy.

Patroni mogą zadeklarować różne, z góry ustalone kwoty. Najczęściej sa to 5zł, 10zł, 20zł wzwyż (miesięcznie).
Influencer z Youtube zarabia na usludze patronite
Wsparcie kanału Youtube „Przez Świat na Fazie” na portalu Patronite | Źródło

Produkty fizyczne

Wyjątkowym sposobem na generowanie przychodów we współpracy z marką jest współtworzenie fizycznych produktów, kolekcji lub asortymentu. Ten rodzaj zarabiania na influencerach obserwujemy w każdej niszy – od kolekcji mody i produktów kosmetycznych pod wspólną marką, po żywność, fitness, produkty podróżnicze i zdrowotne. Świetnym tego przykładem jest współpraca marki Koral z Youtuberami i sprzedaż lodów. Same papierki, opakowania po lodach, pojawiły się w cenie kilku tysięcy złotych na Allegro.

Własna seria ubrań

Kolejnym znanym w świecie polskiego internetu sposobem na zarobek jest sprzedaż swojej kolekcji ubrań. Twórcy często decydują się na ten sposób zarobku dopiero po osiągnięciu odpowiednio dużej widowni, gdyż zarobek często zależny jest właśnie od niej. Zarówno ceny jak i jakość wykonania zależą od twórcy i serwisu zajmującego się produkcją i dystrybucją ubrań, dlatego zarobki mogą być bardzo różnorodne. Zależą one także od liczby osób zainteresowanych zakupem kolekcji, którzy będą chcieli wydać na nią swoje pieniądze.

Twórcy często decydują się na skorzystanie z pomocy firmy, która pozwala zaprojektować i prowadzić czynną sprzedaż ubrań przez swoją stronę. Najcześciej w takich przypadkach, od każdego sprzedanego towaru odliczana jest odpowiednia część kwoty, która trafia do portfela twórcy. Resztę pieniędzy otrzymuje producent i dystrybutor ubrań, w zamian za co twórca w przypadku ciągłej sprzedaży ubrań nie musi opłacać produkcji kolejnych. Jest to także idealny sposób na dochód pasywny dla twórców z dużą widownią.

Influencerka z instagrama zarabia na własnych ubraniach.
JAGAbaby to marka Agnieszki Kowalewskiej, blogerki parentingowo-lifestylowej i jej męża. 

Ilu followersów potrzebujesz, aby zarabiać na Instagramie?

Jeżeli zastanawiasz się teraz ilu followersów potrzebujesz, aby zarobić – krótka odpowiedź brzmi: „nie tak wielu, jak myślisz”. Odpowiedź dłuższa – zależy to od czynników, które obejmują:

  • W jakiej niszy działasz i jak łatwo możesz ją bezpośrednio powiązać z kategorią produktu (moda, jedzenie, uroda i fitness to popularne nisze, w oparciu o topowe hashtagi na Instagramie)
  • Jak zaangażowani są Twoi followersi (100.000 fałszywych followersów to nie tak dużo).
  • Które kanały zarobkowe chcesz wykorzystać.
  • Oczywiście, im więcej zaangażowanych followersów posiadasz tym lepiej. Sprawdź nasze wskazówki, jak zdobyć zwolenników na Instagramie.

Podczas gdy najlepsi Instagrammerzy zarabiają tysiące za post na platformie to nawet ci z mniejszymi liczbami fanów mogą zarabiać. Aby miało to jednak sens powinieneś zebrać przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy fanów.

Podcasty

Podcasty to kolejny świetny sposób dla influencerów na rozpowszechnianie treści. Umożliwiają kontakt z odbiorcami na innych platformach, wygodne dzielenie się materiałami, a w końcu zarabianie na swoim wpływie i profilu publicznym.

Podcasty mogą być stosunkowo tanie w produkcji. Podobnie jak radio, mogą one przynosić dochód na wiele sposobów – najpopularniejszym z nich jest naliczanie niewielkich opłat za pobieranie i słuchanie podcastów.

Wielu influencerów z mediów społecznościowych skorzystało z tego trendu i założyło swoje własne podcasty.

Twórca kanału na youtube zarabia na podcastach na Spotify
Podcast twórcy kanału youtube „7 metrów pod ziemią” dostępny na Spotify

Podsumowanie

Zarobki wśród influencerów są bardzo różnorodne w zależności od ich wizerunku oraz prowadzonej działalności w Internecie. Oczywistym jest, że twórca z dużą liczbą odbiorców ma znacznie więcej możliwości zarobkowych. Jest to spowodowane większym zainteresowaniem nie tylko internautów, ale głównie dużych marek, które chętnie podejmą się współpracy. Według statystyk, znany influencer może liczyć na umowę roczną o wartości ponad miliona złotych. Należy jednak wiedzieć, że bycie influencerem wiąże się z masą pracy i zaangażowaniem w swoją działalność internetową. Nie można odrazu oczekiwać zysków, ponieważ zanim można będzie je na bieżąco generować, należy znaleźć i zebrać grupę odbiorców, do której będzie można kierować oferowane produkty czy usługi.

eToro to platforma obsługująca wiele aktywów, która oferuje zarówno inwestowanie w akcje, jak i handel kontraktami CFD.

Należy pamiętać, że kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z wysokim ryzykiem szybkiej utraty pieniędzy wynikającej z dźwigni finansowej. {etoroCFDrisk}% rachunków inwestorów detalicznych traci pieniądze podczas handlu kontraktami CFD u tego dostawcy. Powinieneś zastanowić się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz sobie pozwolić na podjęcie wysokiego ryzyka utraty pieniędzy.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników. Przedstawiona historia handlu jest krótsza niż 5 pełnych lat i może nie wystarczyć jako podstawa do podjęcia decyzji inwestycyjnej.

Copy Trading nie jest doradztwem inwestycyjnym. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest narażony na ryzyko.

eToro USA LLC nie oferuje kontraktów CFD i nie składa żadnych oświadczeń ani nie ponosi odpowiedzialności za dokładność lub kompletność treści tej publikacji, która została przygotowana przez naszego partnera z wykorzystaniem publicznie dostępnych informacji o eToro, które nie są specyficzne dla danego podmiotu.

eToro to wieloaktywowa platforma inwestycyjna. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest zagrożony.

Brak prowizji oznacza, że nie zostanie naliczona opłata maklerska podczas otwierania lub zamykania pozycji i nie dotyczy to pozycji krótkich ani dźwigniowych. Obowiązują inne opłaty, w tym opłaty za wymianę waluty przy wpłatach i wypłatach w innej walucie niż USD. Twój kapitał jest zagrożony.

Kontrakty CFD to skomplikowane instrumenty, które wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty pieniędzy z powodu dźwigni finansowej.
{etoroCFDrisk}% kont inwestorów detalicznych traci pieniądze podczas handlu kontraktami CFD z tym dostawcą. Powinieneś rozważyć, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Inwestowanie w aktywa kryptograficzne jest bardzo zmiennym i nieuregulowanym w niektórych krajach UE. Brak ochrony konsumenta. Możliwe są podatki od zysków.

Copy Trading nie stanowi porady inwestycyjnej. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest zagrożony
.