Inwestycje w samoloty, przemysł lotniczy i kosmos – jak zacząć?

Utrzymujące się na całym świecie niższe ceny ropy naftowej i stabilny wzrost produktu krajowego brutto będą w dalszym ciągu napędzać komercyjne przychody przemysłu lotniczego i kosmicznego, ponieważ producenci samolotów przygotowują się do produkcji samolotów nowej generacji.

Od 2008 r. przemysł lotniczy i kosmiczny odnotował spowolnienie wzrostu w związku z ograniczeniem globalnych wydatków wojskowych. Firmy z branży lotniczej i astronautycznej, które w większym stopniu polegają na kontraktach obronnych, odnotowują spadek lub osłabienie przychodów. Departamenty i ministerstwa obrony na świecie przesuwają działania zaopatrzeniowe z podwykonawców sektora obronnego na firmy technologiczne.

Wydaje się jednak, że perspektywy przemysłu lotniczego i astronautycznego na rok 2020 i lata późniejsze ulegną zmianie, ponieważ zwiększone globalne zagrożenia dla bezpieczeństwa zmuszają kraje, w tym Polskę do modernizacji swoich systemów uzbrojenia i infrastruktury bezpieczeństwa. Utrzymujące się na całym świecie niższe ceny ropy naftowej i stabilny wzrost produktu krajowego brutto będą w dalszym ciągu napędzać komercyjne przychody przemysłu lotniczego i kosmicznego, ponieważ producenci samolotów przygotowują się do produkcji samolotów nowej generacji.

Zwiększone inwestycje na obronę i przedsiębiorstwa przemysłu lotniczego

Światowe wydatki na obronę szacuje się na 1,9 bln USD w 2020 r., co stanowi wzrost o około 4% w stosunku do roku poprzedniego. Oczekuje się, że to Stany Zjednoczone, Chiny i Indie będą krajami napędzającymi wzrost wydatków związanych z obronnością. Oczekuje się, że w 2020 r. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wyda 718 mld dolarów. Wszystko to doprowadziło do rywalizacji o miejsca dla najlepszych światowych firm z branży lotniczej i kosmonautycznej ponieważ w nadchodzących latach spodziewany jest skok przychodów w związku ze wzrostem wydatków zarówno w sektorze wojskowym, jak i komercyjnym.

Jedynym obecnie działającym funduszem inwestycyjnym i do tego amerykańskim, który jest bezpośrednio skierowany do sektora lotniczego i obronnego jest fundusz Fidelity Select Defense i Aerospace. Inwestorzy mogą jednak alternatywnie zyskać ekspozycję na branżę lotniczo-kosmiczną inwestując w inne fundusze powiernicze, które wprawdzie nie koncentrują się specjalnie na tej branży, ale mimo to posiadają znaczne udziały w akcjach przemysłu lotniczego i kosmicznego. Możemy również rozważyć bezpośrednie inwestycje w poszczególne akcje w ramach sektora lub w fundusze giełdowe (ETF) ukierunkowane na ten przemysł.

Fundusz Fidelity Select Defense & Aerospace

Fundusz Fidelity Select Defense and Aerospace jest amerykańskim funduszem średniej wielkości, którego celem jest maksymalne zwiększenie kapitału. Od momentu powstania w 1984 r. fundusz radzi sobie bardzo dobrze osiągając średnie roczne zyski przekraczające 9%. Zazwyczaj co najmniej 80% inwestycji funduszu stanowią akcje spółek, których głównym przedmiotem działalności są badania, produkcja lub marketing produktów i usług w przemyśle lotniczym i kosmicznym oraz obronnym. Większość inwestycji funduszu to inwestycje w akcje technologiczne lub przemysłowe. Do głównych pakietów akcji funduszu należą: Boeing Company, TransDigm Group Inc., Orbital ATK Inc. oraz B/E Aerospace Inc.

Współczynnik kosztów dla FSDAX wynosi 0,8%. Obowiązuje opłata za umorzenie w wysokości 0,75%. Fundusz oferuje dywidendę w wysokości 0,79%. Szacowany poziom ryzyka funduszu jest nieco powyżej średniej.

Jako alternatywę dla inwestowania w fundusz Fidelity inwestorzy mogą poszukać innych funduszy, które mają duże udziały w akcjach przemysłu lotniczego lub rozważyć inwestowanie bezpośrednio w niektóre z tych akcji samemu.

Boeing

Firma Boeing jest uważana za jedną z głównych firm lotniczych na świecie. Oprócz produkcji samolotów komercyjnych i wojskowych, poprzez swój dział w Boeing Defense, Space & Security, Boeing produkuje również rakiety, systemy rakietowe i satelity. Firma wytwarza części i systemy komponentów, które są wykorzystywane w promach i stacjach kosmicznych.

Grupa TransDigm

TransDigm Group Inc. zajmuje się produkcją elementów sterowniczych, napędów, przekładni i systemów zapłonowych dla przemysłu lotniczego. Ważne przejęcia dla firmy to Marathon Power Systems, Adams Rite Aerospace, Champion Aviation Products i Avionic Instruments.

Orbital ATK

Orbital ATK, Inc. powstał w wyniku połączenia Orbital Sciences Corporation z działem obronnym i lotniczym Alliant Techsystems. Firma projektuje i produkuje satelity, pojazdy nośne i systemy napędowe, systemy komponentów dla przemysłu lotniczego i kosmicznego oraz konstrukcje lotnicze. Orbital jest producentem statku kosmicznego Cygnus, który jest wykorzystywany do dostarczania ładunków do stacji kosmicznych.

B/E Aerospace

B/E Aerospace, Inc. jest wiodącym światowym dostawcą elementów wyposażenie i materiałów eksploatacyjnych dla lotnictwa cywilnego. Jego systemy zarządzania materiałami eksploatacyjnymi zapewniają zarządzanie zapasami, usługi wymiany danych, znakowanie kreskowe, badania zapewnienia jakości i programy zarządzania zróżnicowanym łańcuchem dostaw.

Fundusze ETF inwestujące w przemysł lotniczy

Alternatywą dla inwestycji w lotnictwo, kosmos i samoloty jest fundusz ETF, które śledzi cały sektor. Niektóre z dostępnych funduszy skupiających się na sektorze lotniczym i kosmicznym to SPDR S&P Aerospace and Defense ETF oraz Invesco Aerospace and Defense Portfolio ETF, które śledzą benchmark SPADE Defense Index.

Wykorzystanie ETF do inwestowania w przemysł lotniczy, samolotowy i kosmos

Jeśli uznałeś, że istnieją okazje do inwestycji w przemyśle lotniczym i przestrzeni kosmicznej to zamiast patrzeć na indywidualne akcje zastanów się nad inwestycjami w ETF w sektorze obronnym i lotniczym. Tego typu instrumenty oferują bardzo zróżnicowaną ekspozycję na przedsiębiorstwa z branży lotniczej całego świata. Dzięki nim nie trzeba obarczać się żadnymi poważnymi obowiązkami związanymi z badaniem rynku. Co więcej, ETF pozwala na obniżenie kosztownych opłat za pośrednictwo, w rezultacie czego oszczędzasz pieniądze.

Więc jeśli jesteś gotów wziąć pod uwagę sektor lotniczy poprzez inwestowanie w fundusze ETF, oto kilka rozwiązań, które warto rozważyć:

ITA – iShares Dow Jones U.S. Aerospace & Defense ETF

Ten ETF śledzi indeks Dow Jones U.S. Select Aerospace & Defense Index. Jego 33 aktywa obejmują takie akcje jak United Technologies Corporation (UTX), Boeing (BA), Goodrich Corporation (GR) i Lockheed Martin (LMT). Podział na sektory obronności, przemysłu lotniczego i astronautycznego wynosi około 59% papierów wartościowych przemysłu lotniczego i 41% papierów sektora obronnego. Więcej informacji można znaleźć w arkuszu informacyjnym ITA na stronie internetowej iShares.

PPA – Invesco Aerospace & Defense ETF

ETF śledzi indeks SPADE Defense Index, a spośród jego 51 pozycji, niektóre z najważniejszych papierów wartościowych to Honeywell International (HON), United Technologies Corporation (UTX), Lockheed Martin (LMT) i Raytheon Corporation (RTN). Podział w tym funduszu wynosi 80% w sektorze przemysłowym, 16% w firmach informatycznych i 4% w sektorze materiałów. Więcej informacji można znaleźć w arkuszu informacyjnym PPA na stronie internetowej Invesco.

XAR – SPDR S&P Aerospace & Defense ETF

Ten ETF śledzi indeks S&P Aerospace & Defense Select Industry Index (SPSIAD), a z jego 37 pozycji niektóre z najlepszych akcji to Goodrich Corporation (GR), Spirit AeroSystems, Triumph Group Incorporated i Honeywell International (HON). Podział sektorowy tego funduszu wynosi 97% dla sektora lotniczego i astronautycznego, obronnego oraz 3% dla sektora maszyn przemysłowych. Więcej informacji można znaleźć w arkuszu informacyjnym XAR na stronie internetowej SSGA.

DFND – Reality Shares DIVCON Dividend Defender ETF

Obecnie istnieje tylko pięć ETF ukierunkowanych na sektor lotniczy i astronautyczny czy obronny. Powinno to ułatwić inwestorom dokładne zbadanie każdego z nich i określenie tych, które mają największy potencjał. Oczywiście jak w przypadku każdej inwestycji, oferty ETF obejmują ryzyko bez gwarancji zwrotu z inwestycji.


Czy wiesz, że już teraz możesz…?

Inwestować
w Akcje
(pełna lista)

Inwestować
w Waluty
(pełna lista)

Inwestować
w ETF-y
(pełna lista)

Kopiować
Innych
(pełna lista)

Ostrzeżenie o ryzyku: {etoroCFDrisk}% rachunków inwestorów detalicznych traci pieniądze podczas handlu kontraktami CFD z tym dostawcą. Zastanów się, czy możesz sobie pozwolić na podjęcie wysokiego ryzyka utraty pieniędzy. Twój kapitał jest obciążony ryzykiem. Obowiązują także inne opłaty. Szczegółowe informacje znajdziesz na etoro.com/trading/fees.


7 największych spółek branży lotniczej i kosmicznej, w które warto inwestować

Poniżej przedstawiam przegląd siedmiu najlepszych firm lotniczych na świecie.

Najważniejsze kwestie dotyczące tej branży

  • Wzrost w przemyśle lotniczym i astronautycznym wygląda obiecująco zarówno w 2020 r., jak i w kolejnych latach, ponieważ spodziewany jest wzrost światowych wydatków na obronę.
  • Oczekuje się, że nakłady na obronę osiągną 1,9 bln USD w 2020 r., napędzane przez wydatki ze Stanów Zjednoczonych, Chin i Indii.
  • Do siedmiu największych światowych koncernów lotniczych należą Boeing Co., Airbus Group SE, United Technologies Corporation, Lockheed Martin Corporation, Honeywell International Inc., General Dynamics Corporation i BAE Systems Plc.

Boeing Co.

Boeing Co. Ltd. (NYSE: BA) wygenerowała w 2018 roku przychody w wysokości 101,1 mld dolarów. Firma zgłosiła „solidne rezerwy” w kwocie 490 mld dolarów, w tym około 5 900 samolotów komercyjnych. Firma z siedzibą w Chicago, posiadająca klientów biznesowych i rządowych w 150 krajach jest jednym z czołowych producentów samolotów komercyjnych i wojskowych.

Jest również mocno zaangażowana w zaawansowane rozwiązania technologiczne dla obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa narodowego. Jej całkowite przychody wzrosły o 8% w stosunku do roku poprzedniego. Firma odnotowała rekordowe operacyjne przepływy pieniężne w wysokości 15,3 mld dolarów.

Grupa Airbus SE

Airbus Group SE (OTC: EADSY) jest jedną z największych firm lotniczych i obronnych na świecie, której przychody w 2018 roku wyniosły 70,1 mld dolarów. Z siedzibą w Holandii, Airbus Group SE produkuje samoloty pasażerskie, odrzutowce przemysłowe i samoloty towarowe. Dla swoich klientów z przemysłu zbrojeniowego firma produkuje samoloty do transportu wojskowego i samoloty do zadań specjalnych. Jej przychody w 2018 roku wzrosły o 8% w stosunku do roku poprzedniego, podobnie jak zyski na akcję – wzrosły o 29%. Wzrost przychodów spowodowany był zwiększoną produkcją w roku. W 2018 r. spółka dostarczyła 800 samolotów komercyjnych, co oznacza wzrost w porównaniu z 718 dostarczonymi w roku poprzednim.

United Technologies Corporation

United Technologies Corporation (NYSE: UTX) wygenerowała w poprzednim roku 66,5 mld dolarów przychodów, dzięki czemu wzrost wyniósł 8%. Poprzez swój oddział lotniczy Pratt & Whitney, firma dostarcza silniki lotnicze dla przemysłu wojskowego i lotnictwa ogólnego. Świadczy również usługi naprawcze i serwisowe. W zeszłym roku Pratt & Whitney wyprodukowało ponad 1000 dużych silników wojskowych i komercyjnych. Oddział ten zawarł również umowę o wartości 2 miliardów dolarów na budowę silników F135 dla programu Joint Strike Fighter.

Lockheed Martin

W 2018 roku Lockheed Martin (NYSE: LMT) odnotowała 7,6% wzrost przychodów w stosunku do roku poprzedniego osiągając 53,7 mld USD rocznego zysku. Lockheed Martin jest jednym z największych kontrahentów sektora obronnego pod względem przychodów. W 2018 r. firma podpisała kontrakt o wartości 22,7 mld USD na budowę kolejnych 250 samolotów F-35 dla Departamentu Obrony USA. Portfolio produktów firmy obejmuje samoloty wojskowe, pojazdy, rakiety, systemy bezzałogowe, systemy radarowe i broń kierowaną. Firma spodziewa się dużego popytu w najbliższych latach na swój program F-35 i C-130J Super Herkules, samolot transportowy Lockheeda, który to został zakupiony przez 20 krajów.

Honeywell International

Honeywell International Inc. (NYSE: HON) jest zdywersyfikowanym producentem urządzeń komercyjnych i konsumenckich, w tym awioniki, systemów silnikowych, systemów transportowych, naprawy kół i hamulców samolotowych, systemów kontroli środowiska oraz systemów radarowych i nadzoru. Jej roczne przychody w 2018 r. wyniosły 41,8 mld dolarów z czego 2,8 mld dolarów pochodziło z działalności w sektorze obronnym. Przychody wzrosły o 3,2%, a wartość wolnych przepływów pieniężnych wyniosła 5,6 mld dolarów.

General Dynamics

W 2018 roku General Dynamics Corporation (NYSE: GD) wygenerowała 36,2 mld dolarów przychodów co stanowi wzrost o 16,9% w porównaniu z wynikami z 2017 roku. Zysk operacyjny wzrósł do 4,46 mld dolarów, co oznacza zwiększenie o 5,2%. Oprócz pojazdów bojowych, przemysłu stoczniowego, systemów technologii komunikacyjnych, systemów uzbrojenia i amunicji firma jest jednym z głównych graczy w lotnictwie komercyjnym. Przychody segmentu jej lotniczego wyniosły 8,4 mld USD co stanowi 23% łącznych przychodów w 2018 r. Segment lotnictwa składa się z ich spółek Gulfstream i Jet Aviation.

BAE Systems Plc.

BAE Systems Plc (BA.L) to londyński producent statków morskich, okrętów podwodnych, samolotów wojskowych, systemów broni kierowanej i systemów kosmicznych, obsługujący klientów na całym świecie. W 2018 roku spółka odnotowała roczne przychody w wysokości 21,7 mld USD, z czego 91% pochodziło z kontraktów obronnych. Firma zatrudnia 85 800 osób na całym świecie. W 2018 r. 52% sprzedaży stanowił ich dział lotniczy i astronautyczny. Oddział ten współpracował z firmą Lockheed Martin w zakresie projektowania i produkcji podzespołów do samolotów bojowych F-35 Lightning II.

eToro to platforma obsługująca wiele aktywów, która oferuje zarówno inwestowanie w akcje, jak i handel kontraktami CFD.

Należy pamiętać, że kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z wysokim ryzykiem szybkiej utraty pieniędzy wynikającej z dźwigni finansowej. {etoroCFDrisk}% rachunków inwestorów detalicznych traci pieniądze podczas handlu kontraktami CFD u tego dostawcy. Powinieneś zastanowić się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz sobie pozwolić na podjęcie wysokiego ryzyka utraty pieniędzy.

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników. Przedstawiona historia handlu jest krótsza niż 5 pełnych lat i może nie wystarczyć jako podstawa do podjęcia decyzji inwestycyjnej.

Copy Trading nie jest doradztwem inwestycyjnym. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest narażony na ryzyko.

eToro USA LLC nie oferuje kontraktów CFD i nie składa żadnych oświadczeń ani nie ponosi odpowiedzialności za dokładność lub kompletność treści tej publikacji, która została przygotowana przez naszego partnera z wykorzystaniem publicznie dostępnych informacji o eToro, które nie są specyficzne dla danego podmiotu.

eToro to wieloaktywowa platforma inwestycyjna. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest zagrożony.

Brak prowizji oznacza, że nie zostanie naliczona opłata maklerska podczas otwierania lub zamykania pozycji i nie dotyczy to pozycji krótkich ani dźwigniowych. Obowiązują inne opłaty, w tym opłaty za wymianę waluty przy wpłatach i wypłatach w innej walucie niż USD. Twój kapitał jest zagrożony.

Kontrakty CFD to skomplikowane instrumenty, które wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty pieniędzy z powodu dźwigni finansowej.
{etoroCFDrisk}% kont inwestorów detalicznych traci pieniądze podczas handlu kontraktami CFD z tym dostawcą. Powinieneś rozważyć, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.

Inwestowanie w aktywa kryptograficzne jest bardzo zmiennym i nieuregulowanym w niektórych krajach UE. Brak ochrony konsumenta. Możliwe są podatki od zysków.

Copy Trading nie stanowi porady inwestycyjnej. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest zagrożony
.