Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?


Czym jest franczyza?

Franczyza jest rodzajem licencji udzielanej niezależnym przedsiębiorcom, franczyzobiorcom, którzy mają dostęp do własności know-how biznesowego, praktyk i znaków towarowych oryginalnej firmy. Pozwala więc franczyzobiorcy, nowemu, niezależnemu oddziałowi firmy, sprzedawać produkt lub usługę pod szyldem firmy oferującej franczyzę. W zamian za nabycie franczyzy franczyzobiorca płaci franczyzodawcy wstępną opłatę za ustanowienie franczyzy, a także prowizje i roczne opłaty licencyjne na mocy porozumienia lub umowy.

Najważniejsze kwestie do zapamiętania

  • Franczyza to biznes, w którym właściciel za opłatą franczyzową otrzymuje licencję na jego prowadzenie, a także prawa do jego produktów, marki i know-how.
  • Franczyzodawca to firma, która udziela franczyzy franczyzobiorcom.
  • Zasada Franczyzy wymaga od franczyzodawców dostarczenia potencjalnym franczyzobiorcom najważniejszych informacji na temat prowadzonej przez nich działalności.
  • Honoraria wynikające z franczyzy i działalności biznesowej franczyzobiorcy mogą być różne i wahać się od 4,6% do 12,6% zysków osiąganych przez franczyzobiorcę.

Zrozumieć franchising

Jeśli firma chce niewielkim kosztem zwiększyć swój udział w rynku lub zasięg geograficzny, może udzielić franczyzy na swój produkt lub markę. Franczyza jest wspólnym przedsięwzięciem franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawca jest pierwotnym właścicielem biznesu. Franczyzodawca sprzedaje swoje prawa do używania swojej nazwy i pomysłu na biznes. Franczyzobiorca kupuje prawo do sprzedaży towarów franczyzodawcy w oparciu o istniejący model biznesowy franczyzodawcy i oryginalny znak towarowy firmy.

Franczyza jest popularnym sposobem na rozpoczęcie działalności gospodarczej, zwłaszcza jeśli wchodzi się w bardzo konkurencyjną branżę, taką jak fast food. Wielką zaletą zakupu franczyzy jest to, że masz dostęp do uznanej marki firmy. Dlatego jako przedsiębiorca nie musisz poświęcać środków na to by klienci dowiedzieli się o twoim biznesie. To sprawia, że sprzedaż produktów jest o wiele łatwiejsza i szybsza.

Franczyzy oferują niezawodne systemy szkoleniowe dla nowych partnerów

Model biznesowy franczyzy ma w Stanach Zjednoczonych długą historię. Koncepcja ta sięga swoimi korzeniami połowy XIX wieku, kiedy to dwie firmy – McCormick Harvesting Machine Company i I.M. Singer Company – opracowała systemy dystrybucji, organizacji i marketingu oraz zapoczątkowała franchising. Te nowe struktury biznesowe powstały w odpowiedzi na masową produkcję, która musiała być szybciej sprzedawana. Pozwoliły one McCormickowi i Singerowi sprzedawać swoje maszyny rolnicze na rynku krajowym, który zaczynał się rozwijać.

Pierwsze franczyzy w branży gastronomicznej zaczęły powstawać między 1920 a 1930 rokiem. A&W Root Beer rozpoczęło działalność franchisingową w 1925 roku. Restauracje Howard Johnson otworzyły swoją pierwszą franczyzę w 1935 roku, szybko się rozwijały i stworzyły grunt dla sieci restauracji i franczyz fast foodów, które do dziś definiują amerykański przemysł fast foodów.

W Stanach Zjednoczonych istnieje ponad 785 000 placówek franczyzowych, które wnoszą do gospodarki co najmniej 500 miliardów dolarów. Sektor franczyzy spożywczej obejmuje znane marki, takie jak McDonald’s, Taco Bell, Dairy Queen, Denny’s, Jimmy John’s Gourmet Sandwiches i Dunkin’ Donuts. Inne popularne franczyzy to Hampton by Hilton i Day’s Inn, a także 7-Eleven i Anytime Fitness.


Czy wiesz, że już teraz możesz…?

Inwestować
w Akcje
(pełna lista)

Pfizer kup akcje - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?
JJ kup - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?

Inwestować
w Waluty
(pełna lista)

EURPLN - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?
USDPLN - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?

Inwestować
w ETF-y
(pełna lista)

sp500 etf kup - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?
ishares - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?

Kopiować
Innych
(pełna lista)

rubymza kup - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?
Wesl3y kup - Czym jest franczyza i jak działa ten model biznesowy?

Ostrzeżenie o ryzyku: Inwestując u tego dostawcy, 67% rachunków inwestorów detalicznych traci pieniądze.
Należy upewnić się, że możesz sobie pozwolić na podjęcie wysokiego ryzyka utraty pieniędzy


Uwaga: Przed zakupem franczyzy inwestorzy powinni uważnie przeczytać dokument umowy franczyzowej, jak również prospekt informacyjny firmy, który musi być dostarczony przez franczyzodawców. Prospekt franczyzowy zawiera informacje o opłatach franczyzowych, wydatkach, oczekiwaniach co do wyników i innych kluczowych szczegółach operacji.

Podstawy i zasady franczyzy

Umowy franczyzowe są skomplikowane i różnią się w zależności od franczyzodawcy lub firmy macierzystej franczyzy. Umowa franczyzowa zawiera zazwyczaj trzy kategorie płatności na rzecz franczyzodawcy. Po pierwsze, franczyzobiorca musi nabyć prawa kontrolowane lub prawo do marki franczyzodawcy w formie wstępnej opłaty z góry. Po drugie, franczyzodawca często otrzymuje płatności za zapewnienie franczyzobiorcy szkoleń, sprzętu, doradztwa biznesowego i innych usług. Wreszcie, franczyzodawca otrzymuje tantiemy wynikające z działalności lub procent od transakcji sprzedaży.

Umowa franczyzowa jest zawsze tymczasowa, tak jak leasing czy kredyt. Nie oznacza to, że franczyzobiorca jest właścicielem biznesu. W zależności od umowy, umowy franczyzowe mogą trwać od pięciu do 30 lat i istnieją poważne kary, jeśli franczyzobiorca naruszy lub rozwiąże umowę przed terminem.

czym jest franczyza - magazyn
Magazyn Franczyza i Biznes omawiający temat franchisingu w Polsce.

Zalety i wady franchisingu

Istnieje wiele zalet i wad inwestowania we franczyzę. Wśród powszechnie uznawanych zalet jest przede wszystkim gotowa formuła biznesowa. Franczyza wiąże się z wypróbowanymi produktami i sprawdzoną obsługą klienta, a w wielu przypadkach także z dużą rozpoznawalnością marki. Jeśli na przykład jesteś franczyzobiorcą McDonald’s, decyzje o tym, jakie produkty sprzedawać, jak zorganizować sklep, a nawet jak mają wyglądać uniformy Twoich pracowników, zostały już podjęte przez właścicieli marki wyższego szczebla. Niektórzy franczyzodawcy często oferują szkolenia i planowanie finansowe lub listę zatwierdzonych sprzedawców. Choć franczyzobiorcy mają formułę biznesową i doświadczenie w prowadzeniu działalności, sukces nigdy nie jest gwarantowany.

Do wad franczyzy należą wysokie koszty wejścia oraz opłaty licencyjne, które trzeba będzie w przyszłości płacić właścicielowi marki za prawo do prowadzenia biznesu. Biorąc za przykład McDonald’s, szacuje się, że całkowity koszt założenia placówki McDonald’s waha się od 1 mln do 2,25 mln złotych. Z definicji franczyzy wynikają koszty opłat licencyjnych, które muszą być płacone co roku jako procent od sprzedaży lub dochodów. Odsetek ten może wynosić od 4,6% do 12,5% w zależności od branży.

Dla marek, które dopiero zaczynają swoją przygodę z franczyzą, są też takie, które oferują niedokładne informacje i chwalą się rankingami, ocenami i nagrodami, których często nie da się w pełni udowodnić. Tak więc franczyzobiorcy mogą skończyć płacąc duże sumy za prawa franczyzowe o niskiej wartości. Franczyzobiorcy nie mają też kontroli nad terytorium ani nad decyzjami o charakterze twórczym i operacyjnym w swoim biznesie i muszą dostosować się do istniejących reguł. Finansowanie przez franczyzodawcę lub jakieś zewnętrzne źródło może być również trudne do uzyskania. Inne czynniki, które wpływają na rozwój biznesu, to zła lokalizacja biznesu i słabe lub nieefektywne zarządzanie, które są również możliwe w przypadku słabo rozpoznawalnych franczyz lub nawet w przypadku franczyz, które są bardzo rozpoznawalne, ale mogą nagle napotkać słabe zarządzanie.

Który biznes jest dla mnie lepszy: franczyza czy startup?

Jeśli nie chcesz prowadzić biznesu opartego na czyimś pomyśle, możesz założyć własną firmę. Jednak zakładanie własnej firmy jest ryzykowne, mimo że oferuje korzyści nie tylko w wymiarze pieniężnym, ale także osobistym. Kiedy zakładasz firmę jesteś zdany na siebie, a wsparcie z zewnątrz prawie nie istnieje. Wiele informacji o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa jest nieznane. Czy moje produkty się sprzedadzą? Czy klientom spodoba się to, co mam do zaoferowania? Czy zarobię wystarczająco dużo pieniędzy by przeżyć?

Odsetek niepowodzeń nowych przedsiębiorstw jest wysoki. Około 20% nowych firm nie przetrwa pierwszego roku. Około 50% biznesów nie przetrwa dłużej niż pięć lat, a tylko 30% będzie istnieć przez 10 lat. Jeśli twoja firma ma pokonać wszystkie bariery przedsiębiorczości, musisz zrobić to sam. Jeśli chcesz, by twoje marzenie stało się rzeczywistością, musisz przyzwyczaić się do długich godzin pracy z niewielkim wsparciem i bez szkoleń. Jeśli zrobisz to sam z niewielkim lub żadnym doświadczeniem, masz duże szanse. Jeśli wydaje ci się to wielkim obciążeniem, to droga franczyzy może być dla ciebie o wiele bardziej odpowiednia i będzie o wiele bardziej rozsądnym wyborem.

Ludzie często kupują franczyzę, bo widzą historie sukcesu innych ludzi. Franczyza oferuje troskliwym przedsiębiorcom stabilny, sprawdzony i odpowiedni model prowadzenia udanego biznesu. Z drugiej strony, przedsiębiorcy ze świetnym pomysłem lub dobrą wiedzą, jak prowadzić biznes, mogą uznać, że założenie własnego startupu jest dobrą okazją do osiągnięcia wolności finansowej i osobistego sukcesu. Decyzja o tym, który model biznesowy jest dla ciebie odpowiedni jest decyzją, którą każdy przedsiębiorca może i powinien podjąć.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące franczyzy

Jakie są korzyści z franchisingu?

Do powszechnie uznawanych zalet franczyzy należy gotowa formuła rozpoczęcia działalności, wysokiej jakości produkty i usługi, które już sprawdziły się na rynku, a w wielu przypadkach prawo do korzystania z powszechnie rozpoznawalnej marki, takiej jak Subway czy McDonald’s.

Jakie są zagrożenia związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej poprzez franczyzę?

Wady rozpoczynania biznesu poprzez franczyzę to wysokie koszty początkowe oraz opłaty licencyjne, które trzeba uiszczać. Franczyza z definicji wiąże się z typowymi kosztami, które muszą być ponoszone przez właścicieli marki franczyzowej.

Inne ryzyka związane z rozwojem franczyzy mogą obejmować nieodpowiednie lub brakujące informacje dostarczane przez niektórych franczyzodawców. Dotyczy to także nowych franczyz. Istnieje też czasem ryzyko, że franczyzodawca może zaoferować franczyzę po cenie wyższej niż jej rzeczywista wartość. Franczyzobiorcy nie mają też kontroli nad decyzjami operacyjnymi i są związani kontraktem, co pozostawia im niewielką lub żadną kreatywność w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących funkcjonowania biznesu.

Jak oceniasz możliwości biznesowe franczyzy?

Żadna franczyza nie jest przeznaczona dla każdego. Przedsiębiorcy chcący otworzyć franczyzę muszą wziąć pod uwagę swój budżet i ograniczenia finansowe, a także system wsparcia franczyzodawcy podczas fazy oceny.

Oto kilka podstawowych kryteriów, które powinieneś wziąć pod uwagę:

Początkowy koszt franczyzy i wszelkie tantiemy, które trzeba zapłacić

Każdy franczyzodawca wymaga opłaty wstępnej. Kwota ta może wahać się od kilkuset złotych do setek tysięcy, a w przypadku najbardziej znanych franczyz – do milionów złotych.

Idealnie byłoby, gdyby opłatę franczyzową można było spłacić rozłożoną w czasie (niektórzy franczyzodawcy oferują takie opcje finansowania). W każdym razie, w przypadku franczyzy o średniej cenie, korzystnie jest mieć przynajmniej 100 000 złotych na początek. To znacząco zmniejsza ryzyko związane z sytuacją, w której wyniki sprzedaży nie pokrywają się z szacunkami.

Rentowność

Franczyza Subway cieszy się dużym międzynarodowym uznaniem dzięki swojej wysokiej rentowności. Określenie rentowności franczyzy nie jest czymś trudnym, ale oto kilka czynników, które możesz wziąć pod uwagę:

  • Rozwój placówek: przyjrzyj się, ile jednostek biznesowych (placówek franczyzowych) zostało otwartych w ciągu ostatnich kilku lat.
  • Wskaźnik sukcesu nowych franczyz: Spójrz na procent nowych franczyz, które działają w ciągu roku od otwarcia.
  • Sprawozdania finansowe Franczyzodawcy: Przeanalizuj prospekt franczyzowy i przyjrzyj się procentowi sprzedaży przypadającemu na jednostkę franczyzową.

Systemy wsparcia franczyzobiorców

Wybierając franczyzodawcę zwróć uwagę na systemy wsparcia, które stworzył, by zapewnić sukces twojej franczyzy.

7Eleven zaprasza zrekrutowanych franczyzobiorców na szkolenie do swojego centrum wsparcia w Dallas w Teksasie. Mają też centrum informacyjne z seminariami i wydarzeniami. Nie wszyscy franczyzodawcy, zwłaszcza ci mniejsi, mają tak rozbudowane zaplecze wsparcia jak 7Eleven. Upewnij się jednak, że firma, od której kupujesz franczyzę, oferuje podstawowy system szkoleń.

Zaangażowanie czasowe

Prowadzenie franczyzy będzie zobowiązaniem na całe dziesięciolecia. Na przykład okres obowiązywania franczyzy w McDonald’s wynosi 20 lat.

Upewnij się, że jesteś gotowy poświęcić się temu biznesowi, odkładając na bok inne czasochłonne zobowiązania (np. inną karierę). Jeśli czujesz, że zamierzasz opuścić franczyzę wcześniej niż po dziesięciu latach, upewnij się, że wybierzesz markę, której franczyzę łatwo sprzedać.

Terytoria dostępne dla biznesu

Większość, jeśli nie wszyscy franczyzodawcy szukają możliwości rozwoju na określonym obszarze geograficznym. Przykładowo, nie byłoby korzystne otwieranie nowego sklepu kilka kilometrów od innego sklepu tej samej marki lub w miejscu, gdzie nie ma popytu.

Koniecznie oceń czy twój docelowy franczyzodawca chce otworzyć nową placówkę w twojej okolicy. Jeśli nie, zdecyduj, czy masz możliwość zmiany miejsca zamieszkania.

Świadomość marki i możliwości rozwoju

Jak dobrze znana jest marka, pod którą kupujesz franczyzę? Jeśli jest to mała marka, czy doświadczyła znaczącego wzrostu w ciągu ostatniego roku? Te dwie cechy zadecydują o tym czy marka będzie przynosić zyski. Czasami wybór dużej i dobrze rozpoznawalnej marki nie jest idealnym rozwiązaniem ponieważ koszty rozpoczęcia działalności mogą być znaczące.

Mniejszy franczyzodawca może być łatwiejszą opcją wejścia – pod warunkiem, że firma odnotowała znaczący wzrost przychodów. Teraz, kiedy już przyjrzeliśmy się zasadniczym kwestiom przy ocenie możliwości biznesowych franczyzy możemy przyjrzeć się najbardziej rozpoznawalnym franczyzom na rynku amerykańskim i ich indywidualnym cechom.

Poniżej znajduje się lista najlepszych franczyz:

IN.TIME

  • Minimalna kwota: 120 000 zł
  • Opłata wstępna: 10 000 zł
  • Opłata bieżąca: 7,4% od obrotu netto
  • Opłata marketingowa: 1,9% od obrotu netto

Opis systemu

Polska należy do grupy rynków, na których wciąż brakuje silnych, o dobrze rozwiniętej sieci franczyzowej studio treningów EMS. Przeważającą część stanowią lokalnie działające studio umiejscowione z reguły na terenach osiedlowych. Mimo braku na rynku polskim…

AL.CAPONE

  • Minimalna kwota: 150 000 zł na wyposażenie i pierwsze zatowarowanie (kwota uzależniona od wielkości sklepu i stanu lokalu)
  • Opłata wstępna: 27 000 zł netto (w tym m.in.: znalezienie lokalizacji, pomoc w negocjacji i podpisaniu umowy, organizacja wyposażenia oraz zatowarowania sklepu, rekrutacja personelu, pakiet startowy: wizualizacja zewnętrzna, projekt wnętrza, oprogramowanie, odzież firmow
  • Opłata bieżąca: 2% od zakupów netto (możliwość zwrotu całej opłaty)
  • Opłata marketingowa: 1% od sprzedaży netto

Opis systemu

Sieć specjalistycznych sklepów z alkoholem Al.Capone wyznacza zupełnie inny, wyższy poziom usług w zakresie sprzedaży alkoholu. W naszych sklepach klienci znajdą największy wybór trunków na każdą kieszeń z całego świata. Nasi sprzedawcy o alkoholach wiedzą…

BRICOMARCHE

  • Minimalna kwota: 400 000 zł (kapitał własny, który od początku pracuje na wyniki spółki)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: za koncesję znaku firmowego – składka liczona od obrotu
  • Opłata marketingowa: zakup gazetek, akcje promocyjne np. reklama w TV – według budżetu ustalonego na dany rok

Opis systemu

Grupa Muszkieterów to największa sieć franczyzowa w kategorii supermarketów spożywczych i typu „dom i ogród” w Polsce pod względem obrotów. Grupa zrzesza prawie 300 niezależnych polskich przedsiębiorców, którzy prowadzą blisko 370 sklepów. Muszkieterowie wypracowują regularny…

CARREFOUR EXPRESS

  • Minimalna kwota: (inwestycja uzależniona od lokalizacji)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: opłata uzależniona od obrotu sklepu
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Carrefour jest jednym z liderów branży detalicznej na świecie, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od ponad 30 lat firma skutecznie rozwija także sklepy franczyzowe – w Polsce jest ich…

CHATA POLSKA

  • Minimalna kwota: 0 zł (ustalana indywidualnie, na podstawie inwentaryzacji i oceny stanu technicznego wyposażenia i lokalu)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: 100 – 600 zł (uzależniona od modelu współpracy)
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Chata Polska to sieć sklepów ogólnospożywczych zbudowana w oparciu o polski kapitał, rozwijająca się od 1997 roku i obecna dziś na terenie pięciu województw. Modele współpracy opierają się na ponad 20 latach doświadczenia we współpracy…

CONCEPT ENERGY

  • Minimalna kwota: 0 zł (Współpraca w ramach umowy agencyjnej – brak minimalnej kwoty na inwestycje. Współpraca w ramach umowy franczyzowej – koszt związany z zakupem/adaptacją mebli dostosowanych do standardów wyposażenia obowiązujących w ramach projektu)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: brak
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Concept Energy to zespół skutecznych ekspertów z różnych dziedzin działających na rynku energii i OZE od wielu lat. Specjalizujemy się w dostarczaniu kompleksowych i nowoczesnych rozwiązań z zakresu fotowoltaiki dla przedsiębiorców z wielu gałęzi przemysłu…

DA GRASSO

  • Minimalna kwota: od 150 000 zł (kwota inwestycji zależy od powierzchni i stanu technicznego lokalu)
  • Opłata wstępna: 12 000 zł
  • Opłata bieżąca: 1464,10 zł (w zależności od wybranych pakietów menu)
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Da Grasso to największa franczyzowa sieć pizzerii w Polsce. Istnieje od ponad 20 lat i w jej ramach z powodzeniem funkcjonuje obecnie 186 lokali w 135 miastach Pierwsza pizzeria Da Grasso powstała w 1996 r….

DOMINO’S PIZZA

  • Minimalna kwota: 95 000 EUR (kwota inwestycji uzależniona jest m.in. od posiadania własnego lokalu oraz przewidywanych kosztów adaptacji wynajmowanego lokalu)
  • Opłata wstępna: 6 200 EUR
  • Opłata bieżąca: 3,5% sprzedaży netto (opłata międzynarodowa), 1,5-2% sprzedaży netto (opłata lokalna)
  • Opłata marketingowa: 3,86% sprzedaży netto

Opis systemu

Domino’s Pizza, założona w 1960 r. jest światowym liderem w dostawie pizzy, dostarczając dziennie ponad 1 000 000 sztuk pizzy na całym świecie. Sieć odniosła sukces na 90 rynkach i ma na koncie ponad 15…

DR. IRENA ERIS INSTYTUTY

  • Minimalna kwota: 200 000 zł
  • Opłata wstępna: ustalenia indywidualne
  • Opłata bieżąca: miesięczne opłaty franczyzowe
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Otwórz Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris i zaoferuj swoim klientom sprawdzone zabiegi oparte na profesjonalnych produktach Dr Irena Eris. Tworzymy prestiżową sieć gabinetów kosmetycznych z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem, rozwijaną od początku działalności w modelu franczyzowym….

GREENPOINT

  • Minimalna kwota: indywidualne ustalenia (wg. lokalizacji, zgodnie ze standardami marki Greenpoint)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: brak
  • Opłata marketingowa: indywidualne ustalenia

Opis systemu

Greenpoint to dynamicznie rozwijająca się polska marka odzieżowa dla kobiet, istniejąca na rynku od 1992 roku. Obecnie w całej Polsce działa ponad 170 sklepów, a także prężnie rozwijający się sklep internetowy greenpoint.pl. Marka uważnie obserwuje…

GRENE

  • Minimalna kwota: 400 000 zł (netto)
  • Opłata wstępna: 20 000 zł
  • Opłata bieżąca: 0 – 2% od obrotu netto
  • Opłata marketingowa: 1% od obrotu netto

Opis systemu

Sieć sklepów Grene powstała 20 lat temu i rozwija się dynamicznie z roku na rok. Obecnie sieć liczy prawie 170 sklepów, z czego blisko 100 funkcjonuje w oparciu o stabilny, efektywny i rentowny model franczyzy….

INTERMARCHE

  • Minimalna kwota: 400 000 zł (kapitał własny, który od początku pracuje na wyniki spółki)
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: za koncesję znaku firmowego – składka liczona od obrotu
  • Opłata marketingowa: zakup gazetek, akcje promocyjne np. reklama w TV – według budżetu ustalonego na dany rok

Opis systemu

Grupa Muszkieterów to największa sieć franczyzowa w kategorii supermarketów spożywczych i typu „dom i ogród” w Polsce pod względem obrotów. Grupa zrzesza prawie 300 niezależnych polskich przedsiębiorców, którzy prowadzą blisko 370 sklepów sieci Intermarché i…

KURCZE PIECZONE

  • Minimalna kwota: 130 000 zł
  • Opłata wstępna: 10 000 zł (w tym szkolenie i sprawy administracyjne przy postawieniu lokalizacji)
  • Opłata bieżąca: brak
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Kurcze Pieczone działa na rynku od 1996 roku. Sukcesem naszej firmy jest stworzenie oryginalnych przepisów na wyjątkowy smak kurczaka. Obecnie nasze menu jest rozbudowane również o zestawy obiadowe, burgery i inne przekąski z mięsem drobiowym….

LOTOS STACJA PALIW

  • Minimalna kwota: uzależniona od zakresu wyposażenia oraz standardu i wielkości stacji
  • Opłata wstępna: brak
  • Opłata bieżąca: ustalana jest indywidualnie z Partnerem, niezależnie od wartości osiąganej sprzedaży
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Spółka LOTOS Paliwa posiada 514 stacji paliw w całej Polsce, co stawia ją na trzecim miejscu w kraju pod względem liczby stacji.

MAIL BOXES ETC

  • Minimalna kwota: uzależniona od lokalu i wyposażenia
  • Opłata wstępna: tak
  • Opłata bieżąca: wyrażana w procentach od obrotu
  • Opłata marketingowa: wyrażana w procentach od obrotu

Opis systemu

Mail Boxes Etc. (MBE) to sprawdzona i pewna globalna marka, która istnieje na rynku od 36 lat i działa na 5 kontynentach w ponad 30 krajach. W 2017r. grupa MBE przejęła firmy PostNet i Alphagraphics,…

McDONALD’s

  • Minimalna kwota: 1 800 000 zł ( Koszt zakupu wyposażenia restauracji wynosi od 3 000 000 do 4 800 000 zł. Cena nie jest wielkością stałą, ponieważ zależy od wielkości sprzedaży uzyskiwanej dotąd w restauracji – im większa sprzedaż, tym wyższa cena wyposażenia.)
  • Opłata wstępna: 45000 USD
  • Opłata bieżąca: Kilkanaście procent od sprzedaży całkowitej
  • Opłata marketingowa: 4.4% sprzedaży całkowitej

Opis systemu

McDonald’s to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na całym świecie, a nasza oferta franczyzy oparta jest na sprawdzonym modelu biznesowym, który od wielu lat gwarantuje sukcesy. Jako nasz franczyzobiorca otrzymasz wszechstronne szkolenie, doradztwo na każdym…

METROHOUSE

  • Minimalna kwota: w zależności od lokalizacji
  • Opłata wstępna: minimum 15 000 zł (w zależności od lokalizacji)
  • Opłata bieżąca: 8% od obrotu
  • Opłata marketingowa: 2% od obrotu

Opis systemu

Metrohouse to największa w Polsce sieciowa agencja nieruchomości. Działamy na rynku nieruchomości od 2006 r. Posiadamy prawie 80 oddziałów, ponad 500 agentów oraz ponad 400 ekspertów kredytowych w całej Polsce. Spółka rozwija sieć sprzedaży w…

MOODO URBAN FASHION MODE

  • Minimalna kwota: inwestycja/wyposażenie sklepu około 800zł / m2
  • Opłata wstępna:
  • Opłata bieżąca:
  • Opłata marketingowa: opłata licencyjna wynosi 1200zł /rok

Opis systemu

Moodo Urban Fashion Mode jest prężnie rozwijającą się firmą i marką z ponad 140-ma sklepami w Polsce oraz ponad 100-tką partnerów handlowych w kraju, Czechach i Słowacji, współpracującą również z agencjami handlowymi w Rosji, na…

Mr. KEBAB

  • Minimalna kwota: od 40 000 do 80 000 euro (w zależności od wielkości lokalu),
  • Opłata wstępna: 10 000 euro
  • Opłata bieżąca: 5%
  • Opłata marketingowa: 1%

Opis systemu

System franczyzowy Mr. Kebab wprowadza fast food nowej jakości – pełen mięsa mielonego i hamburgera. Kebab to produkt, który już poznałeś, ale nigdy nie był tak dobry, tak soczysty i szczególnie smaczny jak w międzynarodowej…

PIJALNIA WÓDKI I PIWA

  • Minimalna kwota: 60 000 – 120 000 zł (• Od 60 tys. zł *ORIENTACYJNA cena modernizacji lokalu o powierzchni ok. 60-90 m2 i charakterze gastronomicznym. • Od 100-120 tys. zł *ORIENTACYJNA cena modernizacji lokalu o powierzchni ok. 120 m2 i charakterze gastronomicznym.)
  • Opłata wstępna: 5 000 zł
  • Opłata bieżąca: 2% od comiesięcznego obrotu, ale nie mniej niż 1 000 zł netto miesięcznie
  • Opłata marketingowa: –

Opis systemu

Znana marka w segmencie barów bistro. W dużych miastach na terenie całej Polski otworzyliśmy z pełnym sukcesem pod szyldem Pijalni Wódki i Piwa już 34 lokale oraz 1 lokalizacje w Berlinie. Aktualnie rozszerzamy swoją…

QUIOSQUE

  • Minimalna kwota: 1 500 – 2 500 zł netto /m²
  • Opłata wstępna: od 19 500 zł – opłata wstępna jest przeznaczona na aranżację salonu
  • Opłata bieżąca: brak
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

QUIOSQUE nieustannie analizuje i odpowiada na potrzeby swoich klientek. Oferta marki jest skierowana do kobiet powyżej trzydziestego roku życia, które chcą czuć się elegancko i swobodnie w ciągu dnia – w pracy czy poza nią….

SETA DISCO

  • Minimalna kwota: 50 000 – 120 000 zł (Kwota inwestycji uzależniona jest od stanu lokalu)
  • Opłata wstępna: 2 500 zł
  • Opłata bieżąca: 1 000 zł
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

W Polsce od kilku lat panuje moda na tzw. bary przekąskowe. Idea jest prosta: PRL-owski klimat, typowe dla tego przekąski, zakrapiane tradycyjnym alkoholem i bardzo niskie ceny! Seta Disco, jest swojego rodzaju generacją 2.0 tego…

STAVA – DOWOZY JEDZENIA

  • Minimalna kwota: co najmniej 50 000 zł
  • Opłata wstępna: Zależna od wielkości miasta
  • Opłata bieżąca: Zależna od etapu rozwoju oddziału
  • Opłata marketingowa: brak

Opis systemu

Stava to największa w Polsce sieć oddziałów gastro-kurierskich i pierwsza franczyza w tym segmencie w Europie. Nasze oddziały oferują restauracjom i sklepom usługę dowozu posiłków oraz zakupów do klientów, dzięki czemu przedsiębiorcy nie muszą zatrudniać…

STUDIO FIGURA

  • Minimalna kwota: 80 000 – 140 000 zł netto (kwota inwestycyjna zakłada zakup urządzeń Studio Figura poprzez leasing)
  • Opłata wstępna: 20 000 zł netto
  • Opłata bieżąca: Opłata Licencyjna 267 zł netto/mies. płatne raz w roku 3 204 zł/netto; Opłata za Platformę Studio Figura 130 zł netto/mies. płatne raz w roku 1560 zł/netto; Opłata za aktualizację procedury ROD 15 zł netto/mies. płatne raz w roku 180 zł/n.
  • Opłata marketingowa: brak

Opis Systemu

W koncepcie Studio Figura gwarantujemy miesięczne przychody na poziomie 35-60 tys. złotych. Po odliczeniu kosztów (zależnych od ceny wynajmu lokalu, czy kosztów pracowniczych, raty finansowania ogółem około 20-27 tys. złotych) dochód średni osiągany w gabinetach…

Przyszłość franchisingu

W wyniku kryzysu koronawirusowego, który dotknął świat w 2020 roku, wiele franczyz zostało mocno dotkniętych. Z tego powodu wiele firm zaczęło rozwijać strategie biznesowe, by świadczyć usługi z domu i online. W ostatnich latach pojawiły się także franczyzy, które działają w 100% online i starają się oferować nowe, bardzo innowacyjne produkty i usługi. Rozwój technologii doprowadził do pojawienia się usług średnio złożonych, które są świadczone z domu. Należą do nich np. opieka nad zwierzętami domowymi czy mycie samochodów.

W każdym razie jak w każdej branży, przyszłość i zdolność przystosowania się przedsiębiorstwa będą w dużej mierze zależały od innowacji marki i rozwoju technologicznego, a także ich wykorzystania. Ze względu na swoją wysoką rozpoznawalność, franczyza oferuje model biznesowy o niskim ryzyku i dużej zdolności adaptacji dla nowych przedsiębiorców, którzy będą z nimi przez lata.

Recent Content