W Internecie każdy może założyć biznes zarabiający pieniądze – każdy, kto ma komputer. Ważne jest jednak to, że praktycznie nie jest potrzebna wiedza techniczna. Istnieje wiele narzędzi, których można użyć do zbudowania internetowego biznesu co sprawia, że czynności techniczne są o wiele łatwiejsze niż kiedyś.
Ponadto możesz zamieszkać gdziekolwiek chcesz, ustalić swój własny harmonogram i pracować tyle ile możesz. Wszystko zależy od tego, jak szybko chcesz aby by twój biznes się rozwijał. Nie potrzebujesz doświadczenia w biznesie czy marketingu. To naprawdę nowoczesne i proste medium dla przedsiębiorczości.
Co najlepsze, w przeciwieństwie do biznesu stacjonarnego nie potrzebujesz dużego kapitału na start. W rzeczywistości wiele biznesów możesz założyć bez pieniędzy, ponieważ umożliwia to kilka darmowych usług. Przykładowo, możesz założyć stronę internetową lub bloga za darmo używając WordPressa. Możesz też skorzystać z serwisów zewnętrznych takich jak Allegro czy Amazon, by sprzedawać towary bez kosztów magazynowania. Korzystasz z ich platformy sprzedażowej w zamian za przekazywanie im części zysków ze sprzedaży.
To tylko początek z wielu dostępnych rozwiązań dla startupów e-commerce bez pieniędzy. Przyjrzyjmy się pięciu najlepszym sposobom na rozpoczęcie biznesu online i zarabianie w sieci przy niewielkich lub żadnych kosztach.
1. Drop Shipping
Podstawową koncepcją biznesu drop shipping jest to, że jako właściciel nie musisz utrzymywać zapasów produktów ani zajmować się dostawami do swoich klientów. Eliminuje to koszty i ryzyko związane z posiadaniem magazynu pełnego produktów, których możesz nie sprzedać, a także kłopoty związane z organizacją wysyłania zamówień na terenie kraju lub świata. W rzeczywistości nie musisz w ogóle produkować ani przechowywać tych produktów.
Jedyną rzeczą, na której musisz się skupić jest marketing i reklama, by znaleźć klientów i sprzedać towar. Kiedy sprzedaż zostanie już zrealizowana, resztą zajmą się inni. Jedyny koszt, jaki ponosisz, to wydatki na marketing i reklamę by pozyskać nowego klienta.
Aby tego dokonać musisz współpracować z firmą, która specjalizuje się w drop shippingu. Oto, jak to działa:
- Wystawiasz produkty na sprzedaż na swojej stronie internetowej lub na platformie takiej jak Amazon, eBay czy Etsy.
- Kiedy jeden z Twoich klientów dokona zakupu, Ty kupujesz produkt od firmy zewnętrznej (drop shippera, zazwyczaj producenta lub hurtownika) po niższej cenie. Proces ten polega jedynie na przekazaniu zamówienia od twojego klienta i może być całkowicie zautomatyzowany. (Pamiętaj, że nie ponosisz tutaj żadnego ryzyka związanego z zakupem zapasów, ponieważ sprzedaż została już dokonana).
- Twój drop shipper wysyła produkt do klienta.
Proste, prawda? Dzięki drop shippingowi możesz oferować szeroką gamę produktów, a koszty operacyjne Twojego biznesu są bardzo niskie. Nie ponosisz ryzyka, bo nawet nie kupujesz produktu (po kosztach), dopóki nie zostanie on sprzedany.
Jakie są minusy modelu biznesowego drop shipping?
Musisz znaleźć renomowanego drop shippera, na którego możesz liczyć, że dostarczy towar klientom. Jeśli zamówienie się spóźnia lub nie dochodzi – albo produkt jest złej jakości – to na ciebie spada wina, bo to twoja firma reprezentuje produkt i sprzedaje go klientowi.
Ponieważ na tym rynku panuje duża konkurencja, marże – czyli różnica między ceną hurtową a ceną, za jaką możesz sprzedać produkt – są niższe. Dlatego będzie to biznes wymagający dużych nakładów, by wygenerować poważny dochód. Ale mimo to jest to opłacalna, nisko- lub bezkosztowa opcja na rozpoczęcie działalności.
Jednym ze sposobów na wyróżnienie się na tle konkurencji w biznesie drop shipping jest oznaczenie swoich produktów własną marką. Oznacza to, że umieszczasz swoją własną etykietę/markę na produktach, które tworzy producent. W ten sposób nie sprzedajesz tej samej marki i nie konkurujesz jedynie ceną. Możesz użyć swojej marki i zmierzyć się z większą konkurencją. Przypomnij sobie, że markowe leki kupowane w aptece są droższe, a ludzie myślą, że są lepsze od leków generycznych, mimo że ich składniki są dokładnie takie same. Zastanów się nad tymi czynnikami, szukając produktu.
Jeżeli zastanawiasz się nad prowadzeniem drop shippingu, powinieneś poważnie rozważyć wykorzystanie Amazon lub Allegro do rozwoju biznesu i dowiedzieć się więcej o tym, jak osiągnąć zyski jako sprzedawca w Internecie. Jest to rynek, któremu ludzie już ufają i który ma istniejącą bazę klientów. Docelowo powinieneś rozważyć także posiadanie własnego sklepu internetowego.
Plusy Drop Shippingu
- Wymaga bardzo niewielkiego kapitału początkowego
- Nie trzeba utrzymywać stanu magazynowego
- Możesz wykorzystać uznane portale handlowe
Wady Drop Shippingu
- Możesz być odpowiedzialny za błędy swojego drop shippera
- Rynek jest bardzo konkurencyjny
- Aby osiągnąć znaczny dochód, trzeba sprzedawać wiele produktów.
2. Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny jest nieco podobny do drop shippingu, choć ma kilka kluczowych różnic. W tym modelu również nie utrzymujesz zapasów własnych produktów i nie musisz się martwić o wysyłkę produktów do klientów.
Zasadniczo wybierasz dochodową niszę dla biznesu, a następnie znajdujesz partnera afiliacyjnego, który ma produkty dostępne w ramach danej niszy. Jedne z najpopularniejszych stron partnerskich w Polsce to WebPartners, Novem, Sales Media. Oferują one niemal każdy cyfrowy produkt informacyjny (np. ebooki, pliki audio, pliki wideo) lub fizyczny, jaki tylko przyjdzie ci do głowy. Wiele znanych firm i marek (w tym odzieżowych) prowadzi swoje własne programy partnerskie.
Wysokość prowizji w programach partnerskich
Korzystając z marketingu afiliacyjnego, wystawiasz produkty na sprzedaż, np. na swoim blogu lub stronie e-commerce. Każdy produkt ma unikalny link, który prowadzi do twojego konta u partnera afiliacyjnego. Osoba, która skorzysta z linku zostanie przeniesiona do koszyka Twojego partnera w celu dokonania zakupu. Po dokonaniu przez niego zakupu, jest on rejestrowany, a ty otrzymujesz prowizję. Wysokość prowizji zależy od partnera afiliacyjnego, ale zazwyczaj wynosi od 5% do 25%, a w przypadku cyfrowych produktów informacyjnych 50% lub więcej. Jak widzisz, ryzyko z twojej strony jest niewielkie, a inwestycja nie jest konieczna. Podobnie jak w przypadku drop shippingu, jedyne koszty jakie poniesiesz, to marketing i reklama, aby zwiększyć ruch na stronie i wygenerować sprzedaż.
Kluczową różnicą między tymi dwoma modelami jest to, że model affiliacyjny jest jeszcze prostszy. Wystarczy, że podasz link, na który klient kliknie, a sprzedawca zajmie się wszystkim: rozliczeniem, realizacją zamówienia, obsługą klienta itp.
Jedyne, co musisz zrobić, to zająć się marketingiem by skłonić potencjalnych klientów do zakupu (poprzez media społecznościowe, marketing mailowy, blogowanie czy jakąkolwiek inną metodę). Jednak po tym, jak klienci klikną na link partnerski, nie masz już na nic do roboty. Nie musisz wysyłać produktów ani zajmować się pytaniami dotyczącymi obsługi klienta. A już na pewno nie musisz utrzymywać magazynu.
Wszystko, co musisz zrobić, to skupić się na płatnych i bezpłatnych sposobach promocji swojego biznesu w sieci. Marketing afiliacyjny jest naprawdę jednym z najbardziej „przyjaznych” rodzajów biznesu online, jaki możesz założyć.
Plusy Marketingu Affiliacyjnego
- Niskie ryzyko: Nie jest wymagana żadna inwestycja początkowa
- Bezobsługowy model biznesowy
Wady Marketingu Affiliacyjnego
- Jesteś odpowiedzialny za kierowanie ruchu na stronę z linkiem partnerskim (brak ruchu oznacza brak pieniędzy)
- Może być konieczne przeznaczenie środków finansowych na reklamę i marketing.
3. Blogowanie
Jeśli masz doświadczenie, pasję lub zainteresowanie danym tematem to jesteś gotowy, by zacząć zarabiać pieniądze na blogu. Korzystając z serwisu takiego jak Blogger (www.blogger.com) czy WordPress, możesz założyć blog zupełnie za darmo. Można też stworzyć własną stronę i zapewnić sobie tani hosting. Jest to zwykle droga, którą polecam, ponieważ wiele darmowych serwisów blogowych ma ograniczenia dotyczące tego, co możesz na nich mówić i robić, w tym zarabiać pieniądze lub reklamować się.
Może się wydawać, że w blogowaniu chodzi tylko o pisanie. Może tak być, jeśli to właśnie chcesz robić. Jednak pisanie postów to dopiero początek. Możesz zamieszczać zdjęcia, filmy, linki do innych stron, możesz nawet zamieszczać wiadomości i inne artykuły. Wszystko wchodzi w grę, o ile dotyczy to twojej niszy.
Najważniejsze jest to, by zamieszczać oryginalne treści, które są przydatne dla twojej grupy docelowej i by zamieszczać je regularnie. To najlepszy sposób, by zdobyć pozycję w wyszukiwarkach i skłonić odbiorców do czytania.
Jakiego rodzaju treści powinieneś dostarczać?
Wszystko, co jest interesujące dla twoich potencjalnych użytkowników. Tematy typu „jak to zrobić”, listy top-10, komentarze na temat trendów w twojej niszy, artykuły z poradami i wskazówkami – ogólnie rzecz biorąc, musisz dostarczać użytecznych treści. Pomysłów na Twój blog nie brakuje.
Na blogu biznesowym można zarabiać pieniądze na wiele sposobów.
Google AdSense
Czy kiedykolwiek byłeś na jakiejś stronie internetowej i zobaczyłeś na niej reklamę? Prawdopodobnie była to reklama umieszczona w sieci reklamowej Google.
Reklamy te, płatne za kliknięcie, pojawiają się na również na Twoim blogu. Za każdym razem, gdy ktoś kliknie w reklamę (która powinna dotyczyć tematu związanego z Twoją niszą), zarabiasz kilka groszy lub nawet więcej. Za każdym razem są to niewielkie kwoty, ale sumują się. Jest to wyjątkowo proste. Musisz tylko uzyskać kod od Google, umieścić go na swojej stronie internetowej, a reklamy będą się automatycznie pojawiać na blogu. Google będzie pokazywać te reklamy, które są związane z Twoim blogiem, więc jest to dobre rozwiązanie dla odwiedzających i maksymalizuje liczbę kliknięć, co oznacza większy dochód.
Sieci reklamowe dla blogów
Poza Google możesz też współpracować z innymi sieciami reklamowymi, takimi jak AdDragon i uruchamiać na blogu banery reklamowe. Podobnie jak w przypadku reklam Google Adsense, umieszczasz kod raz na stronie i kiedy odwiedzający ją użytkownicy klikają w reklamy – dostajesz pieniądze. Poza banerami możesz też umieszczać na stronie reklamy wideo.
W wielu przypadkach możesz zarobić więcej pieniędzy dzięki sieciom reklamowym dla blogów, ale zazwyczaj działają tylko w przypadku stron, które mają dziesiątki tysięcy odwiedzających miesięcznie lub więcej. W przeciwieństwie do Google Ads, gdzie możesz zacząć od razu, niezależnie od ilości ruchu na stronie.
Marketing afiliacyjny
Już to znasz. Umieszczasz linki do produktów, które promujesz jako afiliant i za każdym razem, gdy ktoś kupi produkt – dostajesz prowizję. Prowadząc bloga, możesz połączyć reklamę z treściami, by jeszcze bardziej zwiększyć prawdopodobieństwo sprzedaży. Na przykład możesz napisać recenzję produktu – a następnie zamieścić link do zakupu produktu z linkiem partnerskim.
Oto kilka wskazówek dotyczących skutecznego blogowania, które sprawią, że ludzie będą mogli znaleźć twój blog – i będą do niego wracać. Jest to klucz do zbudowania grupy czytelników i sprawienia, by twój blog stał się dochodowym przedsięwzięciem.
- Musisz dostarczać użytecznych treści w interesujący sposób. Jeśli twój blog jest nudny lub informacje na jego temat można znaleźć gdzieś indziej, nikt nie będzie go czytał. Musisz wnieść do bloga swoją własną osobowość.
- Musisz regularnie publikować treści. Ludzie są spragnieni nowości, więc staraj się konsekwentnie zamieszczać artykuły, filmy czy cokolwiek innego. Może to być jeden post dziennie lub trzy razy w tygodniu. Niezależnie od tego jak to będzie wyglądało, utrzymuj ten sam harmonogram. Rozproszona historia postów oznacza utratę czytelników. Postaraj się przynajmniej o jeden nowy post, filmik lub inną formę treści tygodniowo.
- Bądź autentyczny – Tak, twój blog ma zarabiać pieniądze. Ale nie możesz cały czas stosować chwytów marketingowych. Skup się na użytecznej treści by czytelnicy poznali cię, polubili i zaufali. Wtedy naturalnie będą klikać w reklamy lub kupować produkty, które polecasz. W dobie internetu i mediów społecznościowych ludzie szukają autentyczności.
Zrób to wszystko, a zwrócisz na siebie uwagę wyszukiwarek takich jak Google, które zawsze starają się umieścić na szczycie wyników wyszukiwania strony z przydatną, istotną treścią. Na tym właśnie polega content marketing.
Możesz założyć bloga w mniej niż godzinę. Ale zarabianie pieniędzy wymaga czasu, bo budujesz grono czytelników, a tylko niewielki procent z nich kupuje twoje produkty.
Plusy Blogowania
- Bardzo niskie koszty początkowe
- Możesz pracować według własnego harmonogramu
Wady Blogowania
- Może upłynąć dużo czasu, zanim zaczniesz zarabiać pieniądze
- Tworzenie i publikowanie treści jest czasochłonne.
4. Filmy wideo online
Oglądałeś ostatnio jakiś filmik na YouTube? Oczywiście, że tak. Jest to jedna z najpopularniejszych stron internetowych na świecie. Ponad 2 miliardy użytkowników ogląda setki milionów godzin filmów każdego dnia. Korzystając z zasięgu YouTube, możesz zarabiać pieniądze w sieci. Nie chodzi o to, by stworzyć wiralowy filmik, choć jeśli trafi on na cały świat i obejrzą go miliony, to dobrze.
Zamiast tego będziesz stosował sprawdzoną strategię maksymalizowania liczby wyświetleń wielu filmów wideo. Będziesz tworzyć użyteczne treści – coś angażującego, co ludzie będą chcieli oglądać. Ten sposób sprawdza się w wielu, wielu różnych niszach. Może to być filmik typu „jak to zrobić” albo filmik na temat, który interesuje ludzi z twojej dziedzinie.
Zarabiasz pieniądze dzięki przychodom z reklam. Pierwszym krokiem jest założenie konta na YouTube i rozpoczęcie publikowania filmów. Następnie włączasz monetyzację w ustawieniach. Zasadniczo daje to Google pozwolenie na dołączanie do Twoich filmów krótkich reklam AdSense. Widziałeś je, jeśli oglądałeś kiedyś film na YouTube. Gdy widzowie klikają w reklamy, dostajesz pieniądze.
Sponsoring
Inną możliwością zarabiania pieniędzy na kanale YouTube jest płatny sponsoring. Zbuduj wystarczająco dużą grupę obserwujących, a firmy chętnie zapłacą ci za promowanie lub wspominanie ich produktów i usług w filmach.
Jak osiągnąć najlepszy efekt
Kilka wskazówek, jak stworzyć profesjonalnie wyglądające filmy (nie potrzeba tu drogiego profesjonalnego sprzętu):
- Możesz użyć swojego smartfona lub zwykłej kamery, ale upewnij się, że oświetlenie jest dobre, tak by wszystko w twoim wideo było wyraźne i dobrze widoczne.
- Zadbaj o to, by dźwięk był czysty. Nie chcesz, by szum klimatyzacji, hałas z budowy czy jakieś inne zakłócenia zepsuły efekt końcowy.
- Użyj prostego oprogramowania do edycji, jak iMovie i umieść tytuły na początku filmu oraz usuń wszelkie niedociągnięcia.
Przede wszystkim pamiętaj, że twoje filmy mogą być proste i nie muszą być efekciarskie. Wystarczy, że będą zawierały użyteczne treści, będą ciekawe i angażujące. Przydaje się też poczucie humoru.
Aby zwiększyć zasięg filmików, umieszczaj je na stronie na Facebooku, Twitterze, blogu i innych kanałach. Niech ludzie wiedzą, że teraz działasz w branży wideo. Oprócz przychodów z reklam z filmów na YouTube możesz też wykorzystać swój kanał do kierowania ruchu z powrotem na swoją stronę internetową, gdzie odwiedzający mogą przeczytać recenzje produktów, kliknąć na reklamy na twojej stronie, a nawet dostać się na listę subskrybentów twojej poczty elektronicznej – dzięki niej możesz dokonać wielu sprzedaży.
Zalety Kanału na Youtube
- Możesz używać swojego smartfona lub komputera
- Możliwość pracy w różnych branżach
Wady Kanału na Youtube
- Tworzenie i umieszczanie filmów wideo może być bardzo czasochłonne
- Zanim zaczniesz zarabiać, może minąć trochę czasu.
5. Produkty informacyjne (infoprodukty)
Gdy masz biznes internetowy, nie musi on polegać na sprzedaży fizycznych produktów. W rzeczywistości cyfrowe produkty informacyjne są jednym z najłatwiejszych i najszybszych sposobów na zarabianie pieniędzy.
Istnieje wiele sposobów na tworzenie produktów informacyjnych, ale najpopularniejsze formaty to:
- Audio: nagrany podcast, wywiad, kurs lub inny produkt oparty na słowie mówionym.
- Wideo: nagrany webinar, poradnik, wywiad
- Tekst: ebook, instrukcja obsługi, przewodnik
- Aplikacja: jeśli znasz się na progamowaniu, może napisać jakąś aplikację na komputer lub telefon
W każdej z tych kategorii możesz naprawdę wykazać się kreatywnością i stworzyć dowolny rodzaj i format treści, o ile jest ona angażująca i użyteczna.
Bez względu na to, w jaki sposób to zrobisz, jest to dochód pasywny – pieniądze zarabiasz kiedy śpisz, ponieważ wystawiasz te produkty na sprzedaż na stronie internetowej, a klient może je kupić i pobrać automatycznie o każdej porze dnia i nocy. Jedyne, co musisz robić, to okresowo sprawdzać sprzedaż, by wiedzieć jakie tematy lub rodzaje produktów sprzedają się najlepiej, dzięki czemu będziesz mógł zarabiać więcej.
Plusy Infoproduktów
- Może przynosić pasywny dochód, gdy tylko wprowadzisz produkt na rynek
- Szybki sposób na zarabianie pieniędzy
Wady Infoproduktów
- Stworzenie produktu wymaga trochę pracy i czasu.
- Być może będziesz musiał początkowo zainwestować trochę pieniędzy.
Podsumowanie
W każdym biznesie najważniejsze jest to, by znaleźć się w dochodowej niszy rynkowej. Zwracaj więc uwagę na trendy, sprawdzaj listy bestsellerów na stronach takich jak Empik czy Amazon i zastanów się o czym ludzie rozmawiają w mediach społecznościowych. Warto pamiętać, że nie musisz ograniczać się do jednej z tych możliwości e-handlu. Zacznij od jednej i rozwijaj ją. Następnie dodawaj nowe źródła dochodu. To zwiększy przychody i sprawi, że będziesz miał się na czym oprzeć, gdyby jeden biznes zaczął szwankować.