5 marek samochodowych najlepiej przygotowanych na przyszłość


Do 2030 roku pojazdy elektryczne będą stanowiły 30% całkowitej liczby samochodów sprzedawanych na świecie, a w 2020 roku ich udział wzrośnie do 3%. Do 2025 roku pojazdy elektryczne będą tańsze w przypadku pojazdów podstawowych i osiągną poziom mocy równy silnikom spalinowym. Wraz z budową infrastruktury do ładowania w Chinach, Europie i Stanach Zjednoczonych, druga połowa tej dekady będzie świadkiem szybkiego upowszechniania się pojazdów elektrycznych. Hybrydy osiągną parytet cenowy dla lekkich ciężarówek.

W rezultacie do 2030 roku dwa na trzy samochody sprzedawane na świecie będą pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.

Producenci samochodów już dawno zapowiedzieli znaczące rozszerzenie swojego portfolio pojazdów elektrycznych, a udział pojazdów elektrycznych wzrośnie w dłuższej perspektywie do 100% lub blisko 100% sprzedaży w branży. Ten ogromny wzrost stwarza potencjalne możliwości inwestycyjne w całym łańcuchu dostaw EV.

Poniżej przedstawiam listę producentów samochodów, którzy moim zdaniem są gotowi skorzystać z globalnego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych.

Grupa BMW (BMW)

  • BMW produkuje marki samochodów osobowych BMW, Mini i ultra-luksusową markę Rolls-Royce, a także motocykle BMW. W 2021 roku BMW będzie miało do dyspozycji 14 zelektryfikowanych modeli, które stanowią 8% wolumenu sprzedaży.
  • Od 2002 roku wygenerowała średnio 7,6 punktów procentowych zysku z działalności operacyjnej.
  • BMW przewiduje, że do 2025 roku liczba modeli całkowicie elektrycznych będzie rosła średnio o 50% rocznie. W 2025 roku firma planuje mieć 25 zelektryfikowanych modeli, z których 12 będzie elektrycznych, a 13 hybrydowych typu plug-in. Do 2030 roku BMW chce, aby co najmniej 50% globalnej sprzedaży stanowiły pojazdy elektryczne.

Ford (F)

  • Ford wreszcie przyspieszył swoje plany dotyczące pojazdów elektrycznych, w przeciwieństwie do skupienia się bardziej na hybrydach za czasów poprzedniego zarządu. Mustang Mach-E wydaje się nam prawdziwym konkurentem dla Modelu Y Tesli. Wprowadzenie na rynek w 2022 roku modelu F-150 Lightning, wersji EV najbardziej dochodowej platformy pojazdów Forda, pokazuje, że Ford poważnie myśli o pojazdach elektrycznych.
  • Produkcja samochodów jest kapitałochłonna, ale bariery wejścia na rynek nie są tak wysokie jak w przeszłości. Przy silnej konkurencji jest prawie niemożliwe, by jedna firma zdobyła trwałą przewagę.
  • W maju Ford ogłosił, że wyda ponad 30 miliardów dolarów na pojazdy elektryczne do 2025 roku (w tym około 7 miliardów dolarów wydanych w latach 2016-20), które, jak się spodziewamy, będą dotyczyły zarówno pojazdów osobowych, jak i użytkowych. Oprócz Błękitnego Owalu Forda, produkty otrzyma również marka premium Lincoln oraz linia pojazdów użytkowych Transit.

General Motors (GM)

  • W 2021 roku GM ogłosiło ambicję, by do 2035 roku sprzedawać na całym świecie wyłącznie pojazdy o zerowej emisji.
  • Produkcja pojazdów jest kapitałochłonna, ale bariery wejścia na rynek nie są tak wysokie jak w przeszłości. Biorąc pod uwagę intensywną konkurencję, jest prawie niemożliwe, by jedna firma zdobyła trwałą przewagę.
  • GM planuje zainwestować 35 miliardów dolarów w latach 2020-2025 w rozwój pojazdów elektrycznych i autonomicznych. Do końca 2025 roku chce wprowadzić na rynek 30 pojazdów elektrycznych i osiągnąć roczną sprzedaż na poziomie 1 miliona pojazdów elektrycznych. Posiada również własną technologię baterii Ultium, którą sprzedaje innym firmom, takim jak Honda.

Tesla (TSLA)

  • Tesla jest producentem pojazdów elektrycznych typu pure-play, który ma wiodącą pozycję na rynku. Firma jest również zintegrowana pionowo i posiada własną technologię baterii, którą planuje udoskonalać.
  • Marka Tesla żąda wysokiej ceny za swoje luksusowe samochody. Firma korzysta także z przewagi technologicznej. Skupienie się Tesli na redukcji kosztów w procesie produkcji daje jej przewagę kosztową.
  • Tesla przedstawiła plany zintegrowania produkcji i rozpoczęcia produkcji własnych baterii w 2022 r., które wzrosną do 3 TWh do 2030 r. Tesla ma również ambicję sprzedawania 20 milionów pojazdów elektrycznych rocznie z 500 000 w 2020 r., choć my prognozujemy 5 milionów do 2030 r. Firma buduje nowe fabryki na całym świecie, aby zwiększyć swoje możliwości produkcyjne.

Volkswagen (VOW3)

  • Volkswagen jest jednym z największych producentów samochodów na świecie. Do jej marek samochodowych należą samochody osobowe Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT i Skoda. Wśród marek pojazdów użytkowych są MAN, Scania i Volkswagen. Około 3% globalnej sprzedaży w 2020 roku stanowiły pojazdy elektryczne na baterie.
  • Grupa marek premium, egzotycznych i ultra-luksusowych, takich jak Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini i Bugatti jest równoważona przez masowe marki Volkswagen, Skoda i SEAT, plus jeszcze bardziej kapitałochłonny biznes lekkich samochodów dostawczych.
  • W ciągu najbliższych pięciu lat Volkswagen wyda 46 miliardów euro na elektryfikację swojego portfolio produktów. Firma oczekuje, że w 2025 roku pojazdy z napędem elektrycznym na baterie będą stanowiły 20% całkowitej ilości pojazdów, a na początku lat 2030 wzrosną do 55%-60%. 

Recent Content