Inwestycje w samoloty, przemysł lotniczy i kosmos – jak zacząć?


Od 2008 r. przemysł lotniczy i kosmiczny odnotował spowolnienie wzrostu w związku z ograniczeniem globalnych wydatków wojskowych. Firmy z branży lotniczej i astronautycznej, które w większym stopniu polegają na kontraktach obronnych, odnotowują spadek lub osłabienie przychodów. Departamenty i ministerstwa obrony na świecie przesuwają działania zaopatrzeniowe z podwykonawców sektora obronnego na firmy technologiczne.

Wydaje się jednak, że perspektywy przemysłu lotniczego i astronautycznego na rok 2020 i lata późniejsze ulegną zmianie, ponieważ zwiększone globalne zagrożenia dla bezpieczeństwa zmuszają kraje, w tym Polskę do modernizacji swoich systemów uzbrojenia i infrastruktury bezpieczeństwa. Utrzymujące się na całym świecie niższe ceny ropy naftowej i stabilny wzrost produktu krajowego brutto będą w dalszym ciągu napędzać komercyjne przychody przemysłu lotniczego i kosmicznego, ponieważ producenci samolotów przygotowują się do produkcji samolotów nowej generacji.

Zwiększone inwestycje na obronę i przedsiębiorstwa przemysłu lotniczego

Światowe wydatki na obronę szacuje się na 1,9 bln USD w 2020 r., co stanowi wzrost o około 4% w stosunku do roku poprzedniego. Oczekuje się, że to Stany Zjednoczone, Chiny i Indie będą krajami napędzającymi wzrost wydatków związanych z obronnością. Oczekuje się, że w 2020 r. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych wyda 718 mld dolarów. Wszystko to doprowadziło do rywalizacji o miejsca dla najlepszych światowych firm z branży lotniczej i kosmonautycznej ponieważ w nadchodzących latach spodziewany jest skok przychodów w związku ze wzrostem wydatków zarówno w sektorze wojskowym, jak i komercyjnym.

Jedynym obecnie działającym funduszem inwestycyjnym i do tego amerykańskim, który jest bezpośrednio skierowany do sektora lotniczego i obronnego jest fundusz Fidelity Select Defense i Aerospace. Inwestorzy mogą jednak alternatywnie zyskać ekspozycję na branżę lotniczo-kosmiczną inwestując w inne fundusze powiernicze, które wprawdzie nie koncentrują się specjalnie na tej branży, ale mimo to posiadają znaczne udziały w akcjach przemysłu lotniczego i kosmicznego. Możemy również rozważyć bezpośrednie inwestycje w poszczególne akcje w ramach sektora lub w fundusze giełdowe (ETF) ukierunkowane na ten przemysł.

Fundusz Fidelity Select Defense & Aerospace

Fundusz Fidelity Select Defense and Aerospace jest amerykańskim funduszem średniej wielkości, którego celem jest maksymalne zwiększenie kapitału. Od momentu powstania w 1984 r. fundusz radzi sobie bardzo dobrze osiągając średnie roczne zyski przekraczające 9%. Zazwyczaj co najmniej 80% inwestycji funduszu stanowią akcje spółek, których głównym przedmiotem działalności są badania, produkcja lub marketing produktów i usług w przemyśle lotniczym i kosmicznym oraz obronnym. Większość inwestycji funduszu to inwestycje w akcje technologiczne lub przemysłowe. Do głównych pakietów akcji funduszu należą: Boeing Company, TransDigm Group Inc., Orbital ATK Inc. oraz B/E Aerospace Inc.

Współczynnik kosztów dla FSDAX wynosi 0,8%. Obowiązuje opłata za umorzenie w wysokości 0,75%. Fundusz oferuje dywidendę w wysokości 0,79%. Szacowany poziom ryzyka funduszu jest nieco powyżej średniej.

Jako alternatywę dla inwestowania w fundusz Fidelity inwestorzy mogą poszukać innych funduszy, które mają duże udziały w akcjach przemysłu lotniczego lub rozważyć inwestowanie bezpośrednio w niektóre z tych akcji samemu.

Boeing

Firma Boeing jest uważana za jedną z głównych firm lotniczych na świecie. Oprócz produkcji samolotów komercyjnych i wojskowych, poprzez swój dział w Boeing Defense, Space & Security, Boeing produkuje również rakiety, systemy rakietowe i satelity. Firma wytwarza części i systemy komponentów, które są wykorzystywane w promach i stacjach kosmicznych.

Grupa TransDigm

TransDigm Group Inc. zajmuje się produkcją elementów sterowniczych, napędów, przekładni i systemów zapłonowych dla przemysłu lotniczego. Ważne przejęcia dla firmy to Marathon Power Systems, Adams Rite Aerospace, Champion Aviation Products i Avionic Instruments.

Orbital ATK

Orbital ATK, Inc. powstał w wyniku połączenia Orbital Sciences Corporation z działem obronnym i lotniczym Alliant Techsystems. Firma projektuje i produkuje satelity, pojazdy nośne i systemy napędowe, systemy komponentów dla przemysłu lotniczego i kosmicznego oraz konstrukcje lotnicze. Orbital jest producentem statku kosmicznego Cygnus, który jest wykorzystywany do dostarczania ładunków do stacji kosmicznych.

B/E Aerospace

B/E Aerospace, Inc. jest wiodącym światowym dostawcą elementów wyposażenie i materiałów eksploatacyjnych dla lotnictwa cywilnego. Jego systemy zarządzania materiałami eksploatacyjnymi zapewniają zarządzanie zapasami, usługi wymiany danych, znakowanie kreskowe, badania zapewnienia jakości i programy zarządzania zróżnicowanym łańcuchem dostaw.

Fundusze ETF inwestujące w przemysł lotniczy

Alternatywą dla inwestycji w lotnictwo, kosmos i samoloty jest fundusz ETF, które śledzi cały sektor. Niektóre z dostępnych funduszy skupiających się na sektorze lotniczym i kosmicznym to SPDR S&P Aerospace and Defense ETF oraz Invesco Aerospace and Defense Portfolio ETF, które śledzą benchmark SPADE Defense Index.

Wykorzystanie ETF do inwestowania w przemysł lotniczy, samolotowy i kosmos

Jeśli uznałeś, że istnieją okazje do inwestycji w przemyśle lotniczym i przestrzeni kosmicznej to zamiast patrzeć na indywidualne akcje zastanów się nad inwestycjami w ETF w sektorze obronnym i lotniczym. Tego typu instrumenty oferują bardzo zróżnicowaną ekspozycję na przedsiębiorstwa z branży lotniczej całego świata. Dzięki nim nie trzeba obarczać się żadnymi poważnymi obowiązkami związanymi z badaniem rynku. Co więcej, ETF pozwala na obniżenie kosztownych opłat za pośrednictwo, w rezultacie czego oszczędzasz pieniądze.

Więc jeśli jesteś gotów wziąć pod uwagę sektor lotniczy poprzez inwestowanie w fundusze ETF, oto kilka rozwiązań, które warto rozważyć:

ITA – iShares Dow Jones U.S. Aerospace & Defense ETF

Ten ETF śledzi indeks Dow Jones U.S. Select Aerospace & Defense Index. Jego 33 aktywa obejmują takie akcje jak United Technologies Corporation (UTX), Boeing (BA), Goodrich Corporation (GR) i Lockheed Martin (LMT). Podział na sektory obronności, przemysłu lotniczego i astronautycznego wynosi około 59% papierów wartościowych przemysłu lotniczego i 41% papierów sektora obronnego. Więcej informacji można znaleźć w arkuszu informacyjnym ITA na stronie internetowej iShares.

PPA – Invesco Aerospace & Defense ETF

ETF śledzi indeks SPADE Defense Index, a spośród jego 51 pozycji, niektóre z najważniejszych papierów wartościowych to Honeywell International (HON), United Technologies Corporation (UTX), Lockheed Martin (LMT) i Raytheon Corporation (RTN). Podział w tym funduszu wynosi 80% w sektorze przemysłowym, 16% w firmach informatycznych i 4% w sektorze materiałów. Więcej informacji można znaleźć w arkuszu informacyjnym PPA na stronie internetowej Invesco.

XAR – SPDR S&P Aerospace & Defense ETF

Ten ETF śledzi indeks S&P Aerospace & Defense Select Industry Index (SPSIAD), a z jego 37 pozycji niektóre z najlepszych akcji to Goodrich Corporation (GR), Spirit AeroSystems, Triumph Group Incorporated i Honeywell International (HON). Podział sektorowy tego funduszu wynosi 97% dla sektora lotniczego i astronautycznego, obronnego oraz 3% dla sektora maszyn przemysłowych. Więcej informacji można znaleźć w arkuszu informacyjnym XAR na stronie internetowej SSGA.

DFND – Reality Shares DIVCON Dividend Defender ETF

Obecnie istnieje tylko pięć ETF ukierunkowanych na sektor lotniczy i astronautyczny czy obronny. Powinno to ułatwić inwestorom dokładne zbadanie każdego z nich i określenie tych, które mają największy potencjał. Oczywiście jak w przypadku każdej inwestycji, oferty ETF obejmują ryzyko bez gwarancji zwrotu z inwestycji.


Czy wiesz, że już teraz możesz…?

Inwestować
w Akcje
(pełna lista)


Inwestować w Waluty
(pełna lista)

Inwestować
w ETF-y
(pełna lista)

Kopiować
Innych
(pełna lista)

Ostrzeżenie o ryzyku: 75% rachunków inwestorów detalicznych traci pieniądze inwestując z tym dostawcą. Upewnij się, czy możesz sobie pozwolić na podjęcie wysokiego ryzyka utraty pieniędzy.


7 największych spółek branży lotniczej i kosmicznej, w które warto inwestować

Poniżej przedstawiam przegląd siedmiu najlepszych firm lotniczych na świecie.

Najważniejsze kwestie dotyczące tej branży

  • Wzrost w przemyśle lotniczym i astronautycznym wygląda obiecująco zarówno w 2020 r., jak i w kolejnych latach, ponieważ spodziewany jest wzrost światowych wydatków na obronę.
  • Oczekuje się, że nakłady na obronę osiągną 1,9 bln USD w 2020 r., napędzane przez wydatki ze Stanów Zjednoczonych, Chin i Indii.
  • Do siedmiu największych światowych koncernów lotniczych należą Boeing Co., Airbus Group SE, United Technologies Corporation, Lockheed Martin Corporation, Honeywell International Inc., General Dynamics Corporation i BAE Systems Plc.

Boeing Co.

Boeing Co. Ltd. (NYSE: BA) wygenerowała w 2018 roku przychody w wysokości 101,1 mld dolarów. Firma zgłosiła „solidne rezerwy” w kwocie 490 mld dolarów, w tym około 5 900 samolotów komercyjnych. Firma z siedzibą w Chicago, posiadająca klientów biznesowych i rządowych w 150 krajach jest jednym z czołowych producentów samolotów komercyjnych i wojskowych.

Jest również mocno zaangażowana w zaawansowane rozwiązania technologiczne dla obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa narodowego. Jej całkowite przychody wzrosły o 8% w stosunku do roku poprzedniego. Firma odnotowała rekordowe operacyjne przepływy pieniężne w wysokości 15,3 mld dolarów.

Grupa Airbus SE

Airbus Group SE (OTC: EADSY) jest jedną z największych firm lotniczych i obronnych na świecie, której przychody w 2018 roku wyniosły 70,1 mld dolarów. Z siedzibą w Holandii, Airbus Group SE produkuje samoloty pasażerskie, odrzutowce przemysłowe i samoloty towarowe. Dla swoich klientów z przemysłu zbrojeniowego firma produkuje samoloty do transportu wojskowego i samoloty do zadań specjalnych. Jej przychody w 2018 roku wzrosły o 8% w stosunku do roku poprzedniego, podobnie jak zyski na akcję – wzrosły o 29%. Wzrost przychodów spowodowany był zwiększoną produkcją w roku. W 2018 r. spółka dostarczyła 800 samolotów komercyjnych, co oznacza wzrost w porównaniu z 718 dostarczonymi w roku poprzednim.

United Technologies Corporation

United Technologies Corporation (NYSE: UTX) wygenerowała w poprzednim roku 66,5 mld dolarów przychodów, dzięki czemu wzrost wyniósł 8%. Poprzez swój oddział lotniczy Pratt & Whitney, firma dostarcza silniki lotnicze dla przemysłu wojskowego i lotnictwa ogólnego. Świadczy również usługi naprawcze i serwisowe. W zeszłym roku Pratt & Whitney wyprodukowało ponad 1000 dużych silników wojskowych i komercyjnych. Oddział ten zawarł również umowę o wartości 2 miliardów dolarów na budowę silników F135 dla programu Joint Strike Fighter.

Lockheed Martin

W 2018 roku Lockheed Martin (NYSE: LMT) odnotowała 7,6% wzrost przychodów w stosunku do roku poprzedniego osiągając 53,7 mld USD rocznego zysku. Lockheed Martin jest jednym z największych kontrahentów sektora obronnego pod względem przychodów. W 2018 r. firma podpisała kontrakt o wartości 22,7 mld USD na budowę kolejnych 250 samolotów F-35 dla Departamentu Obrony USA. Portfolio produktów firmy obejmuje samoloty wojskowe, pojazdy, rakiety, systemy bezzałogowe, systemy radarowe i broń kierowaną. Firma spodziewa się dużego popytu w najbliższych latach na swój program F-35 i C-130J Super Herkules, samolot transportowy Lockheeda, który to został zakupiony przez 20 krajów.

Honeywell International

Honeywell International Inc. (NYSE: HON) jest zdywersyfikowanym producentem urządzeń komercyjnych i konsumenckich, w tym awioniki, systemów silnikowych, systemów transportowych, naprawy kół i hamulców samolotowych, systemów kontroli środowiska oraz systemów radarowych i nadzoru. Jej roczne przychody w 2018 r. wyniosły 41,8 mld dolarów z czego 2,8 mld dolarów pochodziło z działalności w sektorze obronnym. Przychody wzrosły o 3,2%, a wartość wolnych przepływów pieniężnych wyniosła 5,6 mld dolarów.

General Dynamics

W 2018 roku General Dynamics Corporation (NYSE: GD) wygenerowała 36,2 mld dolarów przychodów co stanowi wzrost o 16,9% w porównaniu z wynikami z 2017 roku. Zysk operacyjny wzrósł do 4,46 mld dolarów, co oznacza zwiększenie o 5,2%. Oprócz pojazdów bojowych, przemysłu stoczniowego, systemów technologii komunikacyjnych, systemów uzbrojenia i amunicji firma jest jednym z głównych graczy w lotnictwie komercyjnym. Przychody segmentu jej lotniczego wyniosły 8,4 mld USD co stanowi 23% łącznych przychodów w 2018 r. Segment lotnictwa składa się z ich spółek Gulfstream i Jet Aviation.

BAE Systems Plc.

BAE Systems Plc (BA.L) to londyński producent statków morskich, okrętów podwodnych, samolotów wojskowych, systemów broni kierowanej i systemów kosmicznych, obsługujący klientów na całym świecie. W 2018 roku spółka odnotowała roczne przychody w wysokości 21,7 mld USD, z czego 91% pochodziło z kontraktów obronnych. Firma zatrudnia 85 800 osób na całym świecie. W 2018 r. 52% sprzedaży stanowił ich dział lotniczy i astronautyczny. Oddział ten współpracował z firmą Lockheed Martin w zakresie projektowania i produkcji podzespołów do samolotów bojowych F-35 Lightning II.

Przeczytaj także:

Recent Content